Waarom de ‘cloud’ niet gebruikt moet worden ?

16 februari 2009

'Cloud computing' is de hype van het moment: het belooft flexibiliteit in capaciteit, beheer en betaling. Het is echter niet allemaal goud wat er blinkt. De leveranciers zijn zelf ook in de 'wolken'; volgens hen is de 'cloud' de toekomst. Voor mobiele gebruikers en mensen in geografische verspreide of wisselende teams kan het handig zijn. De hype begint ook steeds meer bedrijven tot aanbiedingen te brengen. Zo haakte IBM deze week aan bij Amazon, en wil Microsoft met Windows Azure de cloud-diensten van Google beconcurreren. Toch zitten er nogal wat haken en ogen aan. Volgens analisten van IDC is zakelijk gebruik niet vanzelfsprekend. Het duidelijkste nadeel van cloud computing is dat er een afhankelijk bestaat van een netwerkverbinding. Dat betreft niet alleen de ‘verplichting’ om online te werken. Veel leveranciers werken immers aan diverse, veelal eigen, middelen om offline te werken en die data dan automatisch te synchroniseren zodra de gebruiker weer online is. Het nadeel betreft ook de afhankelijkheid van de verbinding zelf. Hoe snel is die qua bandbreedte en reactiesnelheid ?


Ook het risico van wegvallen speelt. Natuurlijk zijn daar SLA’s (service level agreements) voor uitgevonden, maar betrouwbaarheid is nooit afdwingbaar. Een SLA kan dan wellicht een schadevergoeding opleveren, maar dat neemt het probleem niet weg. De cloud-aanbieder is de volgende bottle-neck. Welke cloud-partij heeft de betrouwbaarheid die gewenst is, de bedrijfscontinuïteit en de technische betrouwbaarheid ? Er bestaan ook grote verschillen in wetgeving tussen Europa en de Verenigde Staten. Google heeft niet alleen storingen in zijn gratis maildienst Gmail en Analytics, maar ook in de betaalde Google Apps. Ook Amazon.com is regelmatig plat gegaan en dat zal ook in de toekomst weer gebeuren. De beveiliging van de gegevens is een volgend struikelpunt: een grote cloud is een aantrekkelijk doelwit voor hackers en crackers. En: je bestanden staan bij cloud computing buiten de eigen organisatie. Sommige bedrijven en organisaties mogen echter, afhankelijk van het soort informatie, die helemaal niet elders onderbrengen. Dit betreft niet alleen streng beregelde bedrijven als banken, maar ook bedrijven die privacy-gevoelige informatie in huis hebben. En mogen de bestanden in het buitenland worden geplaatst ? Een kenmerk van cloud computing is dat het net als het Internet grensoverschrijdend is. Het grote aangeprezen voordeel van de cloud is juist dat data en applicaties zich ergens in die wolk bevinden. De aanbieders stampen nu grote, gecentraliseerde datacenters uit de grond, in landen en op locaties waar ze dat het voordeligst kunnen doen. Nederland is niet de meest geschikte locatie. Daarnaast zijn er nauwelijks standaarden voor deze nieuwe vorm van IT-uitbesteding. Overstappen van de ene naar de andere cloud-aanbieder is nog onbekend terrein. Migreren is een woord wat nog maar weinig leveranciers in de mond nemen. En veel wordt het overhevelen van workloads van een publieke cloud naar een interne, eigen opstelling mee bedoeld. Een goede vergelijking tussen eigen IT en uitbesteding in de cloud is misschien wel te maken, maar valt die ook te extrapoleren? Wat nu voordeliger is, hoeft dat niet altijd te zijn. Daar grip op krijgen is essentieel om van de cloud te kunnen profiteren.

Share This:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.