Archiveren van games en een ‘black hole’ ?

25 oktober 2007

De Amerikaanse Library of Congress, de grootste bibliotheek ter wereld en al jarenlang een trendsetter, haalt deze week twee keer het nieuws. Een keer in een positief licht, de tweede keer wat negatiever. Eerst het positieve nieuws. De bibliotheek gaat de mogelijkheden onderzoeken om op een structurele manier games te archiveren. De bibliotheek heeft nu tweeduizend games in opslag liggen. De bibliotheek heeft als missie een universele collectie bronnen, kennis en creativiteit bij te houden. De collectie omvat meer dan 134 miljoen objecten, die samen meer dan 850 kilometer boekenplanken in beslag nemen. Het gaat dan om boeken, manuscripten, kaarten, kranten, muziek, foto's en films, en dat uit de hele wereld. De bibliotheek wil nu ook bekijken in hoeverre videogames te bewaren zijn, want ook deze objecten maken deel uit van het 's werelds culturele erfgoed. De games die door de bibliotheek vanaf 1980 zijn verzameld liggen nu in opslag en zijn allemaal binnengekomen via het Copyright Office. In de Verenigde Staten is een uitgever verplicht twee kopieën af te staan bij de registratie van het auteursrecht. De bibliotheek heeft vooralsnog geen plannen om de collectie uit te breiden.


'We're taking baby steps here', zo zegt Beth Dulabahn, directeur 'Integration Management'. 'No sense on making it harder on yourself that you have to'. De vraag is hoe de games gearchiveerd moeten worden: naast de cartridges, floppy's en schijfjes, is natuurlijk ook de nodige hardware nodig om de games te spelen als men in de toekomst iets aan de collectie wil hebben. De games zijn uit hun opslagstatus gehaald en worden nu door specialisten in laboratoria onderzocht op de noodzakelijke hardware-consequenties en op de mogelijkheden voor yoekomstige archivering. 'One of the facets we want to document with videogames [as we did with film] is not only having the actual games themselves, but many of the associated material to have the real sense of the full gamut of what videogames and the industry meant in cultural terms', zo zegt Brian Taves, Senior Catalogist bij de bibliotheek. 'Yes, the sweatshirts, the posters and the shoes. We want all the cultural materials we can find. … It is one way, a bit like the fabled discovery of the library's paper print collection back in the 1940s. When they found, in a closet, films that had been deposited for copyright of otherwise lost films in the very early days of filmmaking that proved to be a real treasure. And for us, that's what this has turned out to be and we're really excited to see this collection growing…. The Library's been collecting films for almost 70 years now on an active basis, so we see videogames now as part of that whole body of acquisitions'. Een ander, gerelateerd project is het archiveren van virtuele werelden. De bibliotheek werkt hiervoor samen met de University of Illinois, Stanford University, University of Maryland, Rochester Institute of Technology en Second Life-ontwikkelaar Linden Labs. De projectgroep hoopt 'to create metadata standards to make content manageable before moving forward to create case studies (ie test examples) of actual video game archiving'. Projectleider Janet Eke zegt er het volgende van: 'This project is really about how do we begin to preserve this type of content, answering some fundamental questions of how will we even begin to do this. And what we will begin to preserve is a huge question that will certainly come along…but we're really starting with how'. Er zijn namelijk nogal wat problemen te overwinnen, zoals copyright. De bibliotheek maakt zich daar wat minder zorgen om dan de andere partners in het project. Om het te archiveren, zo zegt Eke 'copying is an absolute necessity. Because while consoles should and will be preserved (somewhere in the chain of archiving), they probably won't provide the most practical way for users to experience and research content. Things on five and a half inch quarter…hardware is getting scarce and the medium has almost no longevity. The only way we can make sure the stuff stays alive is getting it on an active computer system with demons monitoring it that make sure were not suffering bit corruption'. Naast technische problemen zijn er ook andere bezwaren. Alleen de spelwereld opslaan is niet voldoende, omdat er dan verlaten omgevingen overblijven. Het opslaan van elke actie en alle communicatie zal daarentegen op de nodige privacy-bezwaren stuiten en wellicht ook nog wel op de grenzen van de storage-mogelijkheden. Het tweede nieuwsbericht over de bibliotheek was dat er een 'black hole' was: 10 % van de collectie blijkt niet daar te zijn opgeslagen waar het werd verwacht en niemand weet meer waar die 10 % gebleven is. 'Because we still have a paper request slip, the patron does not go to the online public catalogue and press a button. They write down all the information and sometimes the patron doesn't correctly copy all of the information, leading to a errors in the search', zo zegt Deanna Marcum, Associate Librarian van de bibliotheek. Marcum merkt tevens op dat 'the shelves are crowded, with books overflowing into carts and onto the floor of the stacks. The people who retrieve items might overlook the requested materials'. Een ander probleem zijn de bezuinigingen die de bibliotheek getroffen hebben. 'Since fiscal 2003, the library has requested $12 million for inventory control and received $6.3 million and the Collections, Access, Loan and Management Division (CALM) staff has dwindled from 235 in 2000 to 162 today and like all the other government departments in the Bush Administration CALM has hired contractors to complete the inventory and do the shelving in the hope of cutting the time it takes to get a book back in circulation'. Misschien is het verstandig eerst de bestaande collectie terug te vinden voor met een nieuwe te beginnen ?

Share This:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.