Let op Uw saeck: iPhone-kosten belachelijk hoog (en dik)

20 september 2007

Een iPhone-rekening van driehonderd pagina's werd door de ontvangster, de 23-jarige Justine Ezarik, een designer en blogger uit Pittsburgh, via een video vereeuwigd en via MyTube toegankelijk gemaakt in augustus 2007. Na de release van de iPhone kwamen in blogs al allerlei verhalen naar voren over onverwachte rekeningen, maar de videoclip van Ezarik bracht de volumineuze rekeningen onder de aandacht van de massamedia. Tien dagen na plaatsing was de video al 3 miljoen keer bekeken, en nadat de massamedia lucht had gekregen van deze 'hit' werd AT&T, de uitverkoren service provider voor de iPhone in de VS, genoodzaakt aan alle gebruikers een bericht te sturen over de facturering en de voorgenomen veranderingen erin. De Apple iPhone introduceerde een unieke samenvoeging van technologieën in een enkel apparaat. Het combineert de eigenschappen en functionaliteiten van de iPod, een PDA (Personal Digital Assistent) met Internet communicatie, een mobiele telefoon en een digitale camera. Een van de meest opvallende facetten van de iPhone is het gebruik van een touchscreen, hoewel het apparaat niet de eerste smartphone op de markt was was die die eigenschap vertoonde. De introductie van de iPhone op 29 juni 2007 was een succes en een kleine maand later begonnen de 'early adopters' de eerste rekeningen binnen te krijgen. En verschenen ook de eerste verhalen over de hoge (en dikke) rekeningen….

Een van de eerste verhalen die wat meer aandacht kregen was dat van Ben Kuchera, een redacteur van de website Ars Technica, die in zijn blogpost van 11 augustus zijn rekening van 34 pagina's, dubbelzijdig bedrukt, aanhaalde en tevens wees op de 104 pagina's tellende rekening van een collega. AT&T, de enige service provider voor de iPhone in de VS, indiceert iedere gegevensoverdracht die de iPhone verbindt met het netwerk, ook achtergrondtransacties als een gebruiker zijn email checkt of websites bezoekt. Door de vele online functies die de iPhone heeft leidt dit tot een enorme hoeveelheid vermeldingen op de gedetailleerde rekening. Ezarik ontving haar rekening op 11 augustus en plaatste haar een minuut durende video op maandag 13 augustus op verschillende video-websites. Haar commentaar bij de video richtte zich op het onnodige gebruik van papieren rekeningen. In de video benadrukt ze de fysieke vorm van de rekening, niet het bedragt dat ze schuldig was. 'I have an iPhone and I had to switch to AT&T. So, that's wonderful. Well, I got my first AT&T bill, right here in a box', zo zegt ze aan het begin van de opname. De rest van de video, begeleid door de muziek van de iPhone reclames, laat zien hoe ze de doos opent en hoe ze door de bladen bladert, waarna ze eindigt met de opmerking 'Use e-billing. Save a forest'. In een blogposting schreef ze: 'Apparently, they give you a detailed transaction of every text message sent and received. Completely unnecessary'. In een interview vertelde ze de interviewer: 'This is so silly, there's no reason they need to send you this much information'. Ezarik is een 'zware' gebruiker die normaal verschillende duizenden SMS-berichten per maand verstuurt. Dat was ook de reden van de uitzonderlijk lange en dikke rekening. En dat voor een rekening van 275 dollar. 'A lot of that was taxes, activation fees and pro-rated charges. I was shocked at how high it was'. Over de iPhone heeft ze echter geen klachten. 'I made the video only to point out the comical aspect of my phone bill being delivered in a box. As for the iPhone? I love it'. AT&T liet weten dat de maat van de rekening uitzonderlijk was. De zegsman, Mark Siegel, zei: 'We're not sending lots of boxed bills to customers. It's no different than with any other bill for any other device or any other service that we offer'. Later liet AT&T via een persverklaring wteen dat: 'Our customers have the option of receiving a bill that is detail-free. Also, we have for years encouraged our customers to switch to online billing because it is convenient, secure and environmentally friendly'. Ezarik is niet de enige met een exceptionele rekening; de kosten lopen vooral uit de hand wanneer de iPhone in het buitenland wordt gebruikt. Laten we eens wat voorbeelden op een rijtje zetten: 

  • 1. Charles Armstrong ontving een 42 pagina's tellende rekening voor $ 95.
  • 2. Kelly Croy, een leraar uit Oak Harbor, kreeg een 52 pagina's tellende rekening, 'The biggest phone bill I've ever gotten in my life'.
  • 3. Mike Brophy, eigenaar van een software-bedrijf in Seattle, posted 'a picture of his Maltese terrier sitting on his 127-page bill'.
  • 4. Een columnist die publiceert onder de naam R. Fink rapporteerde in zijn column dat 'his wife received a 150-page boxed iPhone bill'.
  • 5. Een man uit New York klaagde AT&T aan naar aanleiding van een rekening van $ 2000 voor dataoverdracht na een verblijf van een week in Mexico.
  • 6. Een gebruiker 'Pierre' kreeg een rekening van $4190,76 na een trip naar Europa.
  • 7. Blogger Adam Aronson kreeg de duurste rekening: $ 5086,66, na eveneens een verblijf in Europa.

En er zijn meer voorbeelden te noemen. De iPhone komt binnenkort naar Europa, maar het verhaal is breder. De tarieven van service providers voor datatransporten zijn niet-transparant en veel te hoog. 'Let op Uw Saeck'. Maar misschien wilt u als 'early adopter' liever 'blitzen' en is de rekening niet belangrijk ?

Share This:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.