21 maart 2011
Klanten van hostingbedrijven dreigen te worden opgelicht. Het bedrijf Domain Renewal Group biedt aan de registratie van domeinen te verlengen tegen een vergoeding. Dat is echter helemaal niet nodig. De Britse malafide onderneming Domain Renewal Group (DRG) stuurt alarmerende brieven en emails uit naar Nederlandse en Belgische houders van domeinnamen met de boodschap dat hun rechten vervallen. DRG kan zorgen voor verlenging van die rechten, maar natuurlijk wel tegen een bepaalde vergoeding. Onder meer het Nederlandse Hostnet en het Belgische Belgacom melden dat hun klanten geconfronteerd worden met deze misleidende praktijken. Belgacom zegt aangifte te hebben gedaan bij de Federale Computer Crime Unit van de Federale Overheidsdienst Economie. Ook zijn de klanten via een emailbericht gewaarschuwd niet op het aanbod van DRG in te gaan. Belgacom zegt verlenging van de domeinnamen van zijn klanten jaarlijks automatisch en gratis te doen.
Ook het Nederlandse Hostnet waarschuwt zijn klanten via zijn webpagina’s. Het bedrijf meldt van diverse klanten gehoord te hebben dat DRG weer actief is. De Nederlandse hoster wijst erop dat het niet de eerste keer is dat zijn klanten worden geconfronteerd met de misleidende praktijken van de Britten. Ook in januari 2009 meldde Hostnet de ‘bedenkelijke werkwijze’ van DRG te hebben opgemerkt. Hostnet waarschuwde toen al: ‘Bij nadere inspectie van de brief blijkt uit de kleine lettertjes dat de domeinnaam overgedragen wordt aan Domain Renewal Group. Bij deze overdracht wordt de domeinnaam verhuisd, waarna de website en e-mail niet meer werken. Webhosting wordt namelijk niet mee verhuisd en de website en e-mail zijn daardoor nog bij de oude hostingprovider ondergebracht’. Volgens Hostnet speurt DRG, en vergelijkbare bedrijven, de Whois-registrars af op zoek naar geregistreerde domeinnamen en adresgegevens. Volgens de hostingprovider is de brief zodanig dat het binnen de wet blijft. Hostnet geeft een voorbeeld van die brief via collegahoster TLD. Belgacom meldt dat DRG ook vorig jaar actief was en dat Belgacom ook toen aangifte heeft gedaan bij de Belgische autoriteiten. ‘Zonder resultaat dus’. Hostnet doet geen aangifte zoals Belgacom omdat DRG binnen de grenzen van de wet opereert, zegt Roxanne Muijres van de customer care afdeling bij Hostnet. ‘Het is geen kaping. Klanten mogen zelf beslissen of ze overstappen’. Volgens haar trappen de klanten er vooralsnog niet in. ‘Ze weten dat wij voor automatische verlenging zorgen’. In het verleden zijn er ook Chinese aanbieders van dergelijke ‘diensten’ actief geweest, maar volgens Muijres is nu alleen DRG actief in de Benelux.