Ook in het bedrijfsleven gaat veel mis met IT

20 augustus 2009

Dat er bij de overheid vaak wat mis gaat als het om IT geet is zo ondertussen wel bekend. Ondanks het feit dat de transparantie nu niet zo geweldig is dat dat goed is bij te houden, het komt altijd boven water. In het bedrijfsleven ligt dat wat anders; daar moet het wel echt fout gaan om de pers te halen. Dit jaar is in ieder geval Van Lanschot aan de beurt om te melden dat het een dik verlies leidt; aan de cijfers is te zien dat dat voor een groot deel veroorzaakt wordt door het mislukken van een zeer ambiteus IT-project. Van Lanschot schrijft 55 miljoen euro af op de modernisering van de IT-omgeving. Hierbij moesten de backoffice-systemen en een aantal applicaties worden vervangen. De bank schreef eind 2008 al 20,5 miljoen euro op het project af. Over de eerste helft van 2009 werd nog eens 34,5 miljoen euro afgeschreven. Van Lanschot bankiers startte vier jaar geleden een project om de backoffice-systemen en een aantal applicaties te vervangen. De bank heeft nog mainframes in gebruik. Een deel van de geplande vervanging is inmiddels uitgevoerd. Zo werkt de bank nu met Siebel CRM, staat er een nieuw managementinformatiesysteem en is de applicatie voor internetbankieren vervangen. Ook is de infrastructuur gedeeltelijk vervangen. De bank onderzocht begin dit jaar of de modernisering van de IT-omgeving kon worden uitgesteld. 'De huidige systemen blijken toekomstvaster dan gedacht', zegt een woordvoerder van de bank. Het bedrijf besloot de rest van het project uit te stellen. De woordvoerder kan niet aangeven om welke delen het gaat.


Volgens de woordvoerder staat het project nog voor een waarde van vijf miljoen euro in de boeken. Dat bedrag hangt samen met een nieuw effectenordersysteem. Hij gaat er van uit dat dit bedrag niet wordt afgeschreven en dat de implementatie in de tweede helft van 2009 gewoon door gaat. De uitgestelde vervanging zou geen gevolgen hebben op de lopende bedrijfsvoering. 'Het huidige systeem blijft draaien. We hebben vooral vernieuwingen doorgevoerd van systemen die in direct contact staan met de klant'. Het budget voor het project Drive werd in 2005 vastgesteld op zestig miljoen euro. Het bedrag was bedoeld om een aantal applicaties in te voeren en om de oude backoffice-systemen te vervangen. De bank hoopte zo de klanten beter te bedienen en te behouden. Het mainframe van de bank staat er nog steeds, het backofficesysteem Olympic is nooit ingevoerd. In 2007 werd tijdens een aandeelhoudersvergadering nog gemeld dat de voorbereiding voor de invoering van het nieuwe systeem in volle gang waren. Na intern onderzoek in 2008 bleek dat vervanging van de mainframesystemen voorlopig niet nodig is. 'Het mainframe blijkt toch voldoende capaciteit te hebben. Ook het aantal storingen liep de afgelopen jaren sterk terug', zegt een woordvoerder. Dat kwam, volgens de zegsman, door ingehuurde externen. Deze partijen, zoals Accenture en IBM, hadden veel meer kennis en ervaring met mainframes, waardoor de bank 'nieuwe expertise heeft kunnen opdoen'. Delen van het project zijn wel opgeleverd. Daarnaast is het internetportal aangepast. Zo is het systeem voor internetbankieren vernieuwd en hebben klanten gepersonaliseerde webpagina's. Het verantwoordelijke bestuurslid Paul Loven vertrekt per 1 november bij de bank. Hij gaan aan de slag bij pensioenverzekeraar PGGM. Hij gaf leiding aan het project Drive, maar of dit een rol speelde voor zijn vertrek is niet bekend.

Share This:

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.