De verborgen kosten van gratis online Microsoft Office

20 juli 2009

Ondanks de berichten die de media in geslingerd zijn afgelopen week: de online versie van Micorsoft Office is niet gratis voor zakelijke gebruikers en is geen of nauwelijks dreiging voor de online oplossingen van Google, Zoho of Adobe. Het is waar dat Microsoft een 'lichte' versie van Office 2010 via Windows Live accounts gratis ter beschikking stelt aan particuliere gebruikers, maar dat geldt niet voor de zakelijke klanten. Deze moeten of een abbonement nemen en een maandelijks deelnemersbedrag betalen of Corporate Access Licenses (CALs) aanschaffen voor Office om gebruik te kunnen maken van de online software suite. Dat is ook al de praktijk met Microsofts Outlook Web Access (OWA), waar veel gebruikers geen goede ervaringen mee hebben. Daarnaast blijkt dat zakelijke klanten een Sharepoint Server (met uiteraard een licentie) moeten aanschaffen, met een aanzienlijk prijskaartje, als het de bedoeling is om documenten te delen met de online versie van Office. En voor wie is delen nu geen noodzaak !


De online versie van Office lijkt heel erg sterk op Microsoft Works, de beperkte suite van tekstverwerkings- en spreadsheet-applicaties voor klanten die de extra functionaliteiten van Office niet nodig hebben. Works is, net als Office 2010 online, een middel waardoor Microsoft kan laten zien dat het 'luistert' naar klanten, maar waardoor het de uiteindelijke bedoeling (fiks geld verdienen) verbergt. Het idee van Works is dat het in staat is basale tekstverwerkings- en spreadsheetfuncties uit te voeren, genoeg voor de 85 % gebruikers die de meer gevanceerde mogelijkheden van Word en Excel niet nodig hebben. Hierdoor 'hoeven' bedrijven alleen maar CALs aan te schaffen voor 'power users'. Maar Works is niet volledig compatibel met Office (het kan Office-bestanden openen, maar is slecht in het redigeerwerk en met inpassing in bedrijfsprocessen), waardoor het monder zinvol wordt voor gebruik in 'collaboration'-omgevingen. Net als bij office 2010 moet er betaald worden om het zinvol te maken. Of, zoals een columnist zegt, 'Free online Office 2010 is like getting four free tires without the car, and having to pay full price for the car (including the cost of the tires)'. Bedrijven als P&G, Prudential en Fairchils Semiconductor toetsen al alternatieven voor Microsoft Office, omdat zij er geen zin meer in hebben om hoge prijzen te betalen voor software dat een groot deel van de werknemers niet gebruikt als het gaat om geavanceerde functionaliteiten. Ze ontdekken dat Google, Zoho en Adobe zeer acceptabele alternatieven bieden voor Office, zelfs voor de zogenaamde 'power users', en dat tegen een fractie van de prijs die Microsoft vraagt. Microsoft heeft ook nog steeds niet duidelijk gemaakt wat het onder een 'lichte' versie van Office verstaat en heeft ook nog geen informatie gegeven over de kosten van de abonnementen. Dat is dus nog afwachten. Maar wat wel zeker is dat Microsoft opnieuw een slimme tactiek gebruikt: geeft het gratis aan prive-gebruikers en laat bedrijven er voor betalen. Die prive-gebruikers willen starks ook in hun bedrijven werken met die software. En dan komt de rekening pas op tafel… Het lijkt verstandig dat bedrijven en overheidsorganen eerst de alternatieven eens bekijken. Wellicht dat die meer dan voldoende bieden voor wat nodig is in hun bedrijven. SaaS is ook zonder Microsoft mogelijk…

Share This:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.