YouTube biedt nu volledige (oude) TV-series

10 oktober 2008

Na maanden experimenteren met langere en full-screen video's heeft You Tube vandaag bekend gemaakt dat het gaat beginnen met volledige afleveringen van oudere televisieshows op haar website. De enorme groei van YouTube – in juli werden er 5 miljard video's bekeken – komt vooral door korte video's die over het algemeen niet langer duren dan enkele minuten. Maar internetgebruikers raken geleidelijk gewend in het kijken naar video's online, en willen nu ook langere shows bekijken. Uiteraard de reden waarom YouTube die mogelijkheid nu gaat invullen. 'This is what the users want', zegt Jordan Hoffner, directeur 'content partnerships' bij YouTube. Met de toevoeging van televisieseries als 'Beverly Hills 90210' en 'Star Trek' (door een overeenkomst met CBS) haalt YouTube de andere sites die dergelijke TV al aanbieden in. Als belangrijkste voor de eigenaar van YouTube, Google, biedt het de mogelijkheid om voor, tijdens en na elke aflevering reclame op te nemen. Google staat onder druk om meer inkomsten te genereren uit de vier jaar oude video-sharing site. De oprichters van YouTube hebben dergelijke advertering bij korte video's altijd afgewezen uit angst voor onvrede onder de gebruikers. Een 15 seconden durende advertentie bekijken in een 45 seconden durende video is niet aantrekkelijk. Maar de video-advertenties worden nu standaard bij de lange video's op de televisiesistes op het Internet.


Shiva Rajaraman, senior productmanager bij YouTube. Zegt dat 'the company was trying to match the the right ad format for the right content experience'. Voor korte video's is het bedrijf 'very much committed to in-video overlays', zo zei hij. Deze overlays lijken op de banner-advertenties die soms aan de onderkant van de video's verschijnen. Korte video's blijven het meest populaire type online. ComScore rapporteert dat 'the average duration of an online video was 2.9 minutes as of July'. Dat is, vergeleken met een jaar eerder, een beetje langer: toen was het 2,6 minuten. YouTube's oorspronkelijke limiet van 10 minuten is al lang verdwenen, nu de site allerlei colleges host, documentaire films en allerlei series. Op de CBS pagina van YouTube 'classic TV shows like 'MacGyver' are joined by 'Dexter' and 'Californication', two series that appear on Showtime, a cable channel subsidiary of CBS. The company is selling its own advertising inventory for the series being shown on YouTube; we will share the revenu', zo zegt Hoffner. Copyright blijft een moeilijke vraag; het zusterbedrijf van CBS, Viacom, (beide gecontroleerd door Sumner M. Redstone) voert op dit moment een rechtszaak tegen YouTube en Google ter waarde van 1 miljard dollar vanwege copyright inbreuken. YouTube heeft echter wel te maken met concurrentie in de toevoeging van TV-materiaal, vooral van Hulu, een joint venture van News Corporation en NBC Universal. Hulu rapporteert nu meer dan 100 miljoen video streams per maand. Maar dat valt volledig in het niet bij de 5 miljard streams van YouTube, die 44 % van alle online video-consumptie in de Verenigde Staten vertegenwoordigt. YouTube gebruikt voor deze TV-series 'theater view', een videoplayer die een groter screenformaat aan kan.

Share This:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.