Sociale tools binnen bedrijven ?

25 september 2008

Steeds meer leveranciers zien voorelen in het gebruik van sociale tools voor bedrijven. In 2003 waren er al drie belangrijke verkopers van sociale netwerkplatforms specifiek voor bedrijven: Spoke, VisiblePath, en Contact Networks. Deze werden voornamelijk gebruikt in de Verenigde Staten, maar een echte doorbraak bleef uit. Dawson schreef anderhalfjaar geleden in 'The state of social networks' al dat 'The real potential is where social networks are going, including business reputation networks, and providing whole-of-web social network functionality. This new initiative is … positioning for a future of pervasive social network applications'. Een andere opmerking die in deze blog gemaakt wordt is net zo verhelderend: 'It surprises me that functionality which is now four years old in the marketplace is seen as new. However this also may show that the market is more ripe for the service than it was several years ago'. Het idee is 'oud', maar het lijkt erop dat de tijd nu rijper is dan enkele jaren gelden, alhoewel het management daar nog lang niet van overtuigd is. In ieder geval wil nu e-office met IBM software (Lotus Connections) opnieuw proberen het bedrijfsleven aan de sociale tools te brengen. Web 2.0 is volgens het bedrijf uit Houten het buzzword-stadium ontgroeid. De firma stelt dat sociale software een nieuwe en intuïtieve manier biedt om informatie te delen en samen te werken. E-office wil actief op de trend inspringen waarbij Web 2.0- technologie gebruikt wordt om gegevens te produceren en uit te wisselen. Frits Mandersloot van e-office zegt: 'Het kan best zijn dat iemand van marketing een geniaal financieel idee heeft, of andersom. In traditioneel georganiseerde bedrijven komen die goede ideeën zelden goed door, maar nu kunnen ze worden uitgewisseld'. Een opmerking die ik toch wel wil relativeren, want zo slecht is de bestaande samenwerkingssoftware in bedrijven nu ook weer niet. Een geniaal idee dringt heus wel door, maar wellicht dat dat met deze sociale software een bredere basis vind.


E-office is niet de eerste partij in Nederland die Web 2.0 op de werkvloer introduceert. Vorige maand onthulde Winkwaves al het Kenniscafé, een sociaal platform voor bedrijven wat 'het koffieautomaatgevoel' terug moest brengen op de werkvloer. Als datgene wat zich nu afspeelt op deze site een indicatie is van 'effectieve toepassing van social networks in bedrijven', dan begrijp ik ook waarom managers er twijfels over hebben. Maar, potentie zal er zeker zijn. Lotus Connections is online software waarin een aantal functionaliteiten worden gebundeld die een social-network oorsprong hebben. Er kan een eigen professioneel profiel aangemaakt worden en er kunnen aan dat profiel tags toegevoegd worden, door de gebruiker zelf, maar ook door collega's. Met behulp van een soort LinkedIn-functionaliteit kunnen er makkelijk dwarsverbanden gelegd worden. Een bookmarkmanager is eveneens in de software opgenomen. De gebruiker kan een blog aanmaken en via 'communities' kunnen gelijkgestemden elkaar vinden. 'Activities' maakt het daadwerkelijk actief samenwerken mogelijk. De homepage biedt in één oogopslag een overzicht van alle onderdelen en activiteiten. Dawson schreef eerder dat 'Social networking software is at the center of technology hype… Yet social networking is not just about friends and personal networks. Applying social networks in the enterprise is a sweet spot that has massive potential value. At the heart of the issue is how you tap the true potential of an organization, by bringing its most relevant expertise and resources to where they can be of most value. George Siemens meldt dat er 'two important issues' zijn 'with respect to software geared to discovering / enabling social networks. 1) Organizations tend to be unaware of their own strengths and expertise, suggesting they are unaware of the power of their own networks.  And 2) Expertise and knowledge are not 'database-able'. The first claim almost follows from this one. There is something very powerful in enabling people to connect with one another on topics about which they have true expertise and passion'. Potentieel is dat zeker waar. Of het er echt wel uitkomt is nog maar eens de vraag. Ik heb aanzienlijke twijfels over de praktische toepassing ervan.  

Share This:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.