Hoe verdienen bloggers hun geld ?

17 oktober 2008

Eind september kwam de blog-zoekmachine Technorati met de rapportage over de State of the Blogosphere voor 2008. Het rapport beloofde 'even deeper insights into the blogging mind'. Bloggers maken 900.000 blog postings per dag en sommige van deze blogs zetten nog geld om ook. Blogs met 100.000 of meer unieke bezoekers per maand kunnen plm. $ 75000 dollar gemiddeld per jaar omzetten, hoewel dat gemiddelde wat geflatteerd is door die paar blogs die veel meer dan $200.000 per jaar omzetten. De schattingen van een artikel uit 2007 in Business Week zijn ouder, maar wel gedetailleerder. Het LOLcat empire zet $ 5600 per maand om, Overheard in New York $ 8100 en roddelkoning Perez Hilton, $ 111.000. Met die hoeveelheden geld per maand komt de vraag toch naar boven wat een blogger moet doen om dergelijke omzetten te realiseren. Er zijn veel kleine, persoonlijkere blogs die een redelijk inkomen genereren via het Amazon Associates programma (een providie wordt betaald voor ieder verkocht boek, CD e.d. via een link op de blog) of via zoekadvertenties van Google. Het genereren van omzet via de Goofle-advertenties is een business op zichzelf. Een blogger genaamd Shoemoney werd beroemd op Digg toen hij een foto plaatste van zichzelf met een Google-check van $132,994.97 voor een maand advertenties. Blogs met voldoende verkeer en een duidelijk geluid worden snel door de blog-advertentienetwerken opgepakt als niche-mogelijkheden voor adverteerders. Op Blogads kunnen adverteerders kiezen voor de Blogs for Dudes! of de Jewish Republican Channel. Het commercialiseren van een blog lijkt dus steeds eenvoudiger te worden.


De prijs voor die groei van inkomsten: de voortdurende noodzaak om het verkeer naar de blog op gang te houden. Afgelopen maand liet Merlin Mann, schrijver, blogger en productiviteitsdenker, met een anniversary post zien, welke stress bloggen met zich meebrengt. Mann is bekend door de uitvinding van de Hipster PDA en de Inbox Zero talk. In die posting schets Mann hoe zijn site zich ontwikkelde 'from a personal dumping ground for my mental sausage into a full-featured destination for productivity nerds and life-hackers'. In 2005 maakte hij een belangrijke overgang mee: 'At some point that year, 43f became the surreal and unexpected circus tent under which my family began drawing an increasing amount of its income. This was weird, but it was also exactly as gratifying as it sounds. Which is to say, very. But, my small measure of something like success did not go unnoticed. In fact, the popularity of small blogs like 43 Folders contributed to the arrival of a gentrifying wagon train of carpetbaggers, speculators, and confidence men, all eager to pan the web's glistening riverbed for easy gold. And, brother, did these guys love to post and post and post'. Mann's inkomen was deels afhankelijk van advertenties. De hoeveelheid verkeer bepaalt hoeveel advertenties verkocht kunnen worden en hoeveel kliks kunnen worden uitgevoerd op Google advertenties. Mannkon die stress niet meer aan, ook al werden de meeste berichten automatisch gegenereerd. Hij heeft minder, betere blogpostings beloofd en koos een nieuwe missie” '43 Folders is Merlin Mann's website about finding the time and attention to do your best creative work'. De ironie hier is dat Mann's less-is-more strategie meer winstgevend kan zijn. De usability-goeroe Jakob Nielsen heeft al lange tijd gesteld dat 'experts write articles, not blog postings', omdat 'demonstrating expertise is the best way to distinguish yourself from Internet amateurs and ultimately persuade someone to pay you for your insights'. Voo Mann kan dat betekenen dat hij minder advertentieinkomsten geniet, maar meer inkomsten uit toespraken, workshops en master classes. Als een blog-hobbyist professional wordt dan, zo zegt Mann, he or she faces a daily pressure to churn out new material'. En waar leidt dat alles toe ? Mann: 'In the wrong mind, that can lead to top-10 lists, recycled ideas, half-baked notions, lots of viral videos, and a general increase in information pollution'. Krijgen we de blogs die we verdienen ? We stemmen door kliks. Misschien moeten we niet kijken naar al die top 10 blogs en Britney Spears foto's. Succesvolle blogs, zoals Zen Habits balanceren de kortere 'fast-food type posts' met 'longer, more complex ideas that will presumably keep readers coming back—although there are plenty of people who make a living posting dubious crap'. Misschien moeten we gebruik maken van een soort 'friends' functionaliteit ? Het Internet is immers nooit erg goed geweest in het waarderen van de inhoud van webpagina's. Misschien dat StumbleUpon functionaliteit een dergelijke waardering kan realiseren. Een browser ontwikkelen met een waarderingsmechanisme door 'friends' ?

Share This:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.