Bloggen tot de dood er op volgt

9 april 2008

Bloggers maken vele uren, worden betaald (als ze al zo gelukkig zijn) per stuk (dat is een posting) en leven te kort. De stress waarmee veel bloggers worden geconfronteerd blijkt voor een aantal van hen te veel te worden. Twee weken geleden overleed Russell Shaw, een blogger voor ZD Net, op 60 jarige leeftijd; in december 2007 is hij vooraf gegaan door Marc Orchant, eveneens van ZD Net, op 50 jarige leeftijd. Om Malik, een uiterst succesvolle blogger, overleefde een hartaaval in december. Hij is pas 41. Andere bloggers klagen over gewichtsverlies, slaapproblemen, uitputting en andere kwalen als gevolgen van de voortdurende spanning om nieuws en wetenswaardigheden te produceren. Uiteraard is het niet zeker dat de sterfgevallen te maken hebben met de stress van het bloggen, maar de meeste bloggers geven wel toe dat dat wat ze doen niet echt gezond kan zijn. 'I haven’t died yet', zegt Michael Arrington, oprichter en redacteur van TechCrunch, een populaire blog over technologie. Arrington is er niet armer van geworden: de blog breng miljoenen aan advertentieinkomsten op. Arrington zegt echter dat 'he has gained 30 pounds in the last three years, developed a severe sleeping disorder and turned his home into an office for him and four employees. At some point, I’ll have a nervous breakdown and be admitted to the hospital, or something else will happen. This is not sustainable', zo sprak hij zich uit.


Het is niet duidelijk hoeveel bloggers betaald worden, maar het zullen er duizenden zijn. De opkomst van deze groep informatiewerkers loopt parallel met de ontwikkeling van de online economie. Blogging is financieel zeer aantrekkelijk voor slechts een paar uitzonderingen. De meesten kunnen $ 10 verdienen met een post en in sommige gevallen kunnen ze een bonus verdienen dat succes waardeert, maar tegelijkertijd gepaard gaat met een eis voor meer. Een analist schreef: 'There are growing legions of online chroniclers, reporting on and reflecting about sports, politics, business, celebrities and every other conceivable niche. Some write for fun, but thousands write for Web publishers — as employees or as contractors — or have started their own online media outlets with profit in mind'. In de meest competetieve blogscene (die over technologie en nieuws) is er een voortdurende 24 urige competitie voor de primeur op nieuws, producten en roddels. De 'winnaar' wint de meeste advertentieinkomsten. Bloggers voor dergelijke sites krijgen een bedrag per blog betaald, maar sommigen worden betaald op basis van het aantal lezers. Als het bepaalde aantal lezers wordt bereikt krijgen ze een bonus, maar wordt tegelijkertijd het volgende doel hoger gesteld. Bloggers op de grotere sites stellen dat de meeste schrijvers ongeveer $ 30.000 per jaar verdienen en dat sommigen $ 70.000 halen. De uitzonderingen niet te na gesproken: blogging is niet echt winstgevend voor de bloggers zelf: $ 1.000 per maand is niet echt een gek bedrag. 'There’s no time ever — including when you’re sleeping — when you’re not worried about missing a story', zo zegt Arrington. 'Wouldn’t it be great if we said no blogger or journalist could write a story between 8 p.m. Pacific time and dawn? Then we could all take a break. But that’s never going to happen'. Die competitie zet een premie op wakker blijven. Matt Buchanan is blogger voor Gizmodo. Hij stelt niet meer dan 5 uur per nacht te slapen en geeft aan dat hij geen tijd heeft voor gewone maaltijden. 'The fact I have a few thousand people a day reading what I write — that’s kind of cool', zo zegt hij. 'And, yes, it is exhausting. Sometimes I just want to lie down'. En dat doet hij: soms valt hij in slaap achter de computer. 'If I don’t hear from him, I’ll think: Matt’s passed out again', zegt Brian Lam, de redacteur van de site. 'It’s happened four or five times'. En Lam kan er wat van, want als redacteur draait hij nog meer uren in zijn eigen thuis-kantoor. 'I’ve got a background getting punched in the face', zo zegt hij. 'That’s why I’m good at this job'. Lam zegt dat hij 'has worried his blogging staff might be burning out, and he urges them to take breaks, even vacations'. Maar, zo geeft hij aan 'They face tremendous pressure — external, internal and financial. The evolution of the 'pay-per-click' economy has put the emphasis on reader traffic and financial return, not journalism'.

Share This:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.