Zoekmachinevervuiling ?

28 februari 2008

Yahoo komt met een service die het voor gebruikers mogelijk maakt zonder kosten zoekresultaten aan te passen door de toevoeging van foto’s, tekst en links. Via het Open Search Platform kunnen de gebruikers zelf gaan meebouwen en vorm geven aan de zoekresultaten. Het webplatform maakt het voor website-eigenaren, eindgebruikers en marketeers makkelijker om zelf de resultaten in de zoekmachine met foto’s, deeplinks, rss-feeds en eigen, nieuwe tekst aan te vullen. ‘This open search platform enables 3rd parties to build and present the next generation of search results. There are a number of layers and capabilities, that we have built into the platform, but our intent is clear – present users with richer, more useful search results so that they can complete their tasks more efficiently and get from ‘to do’ to ‘done’’. Veel marketers staan te juichen over dergelijke promotiemogelijkheden, maar zoekmachinedeskundigen zijn niet echt onder de indruk. Integendeel, zoekmachinespecialist Henk van Ess van Voelspriet.nl is uiterst kritisch, zo laat hij weten aan Webwereld.


‘Bedrijven kunnen zich hiermee gratis promoten en die vinden het natuurlijk prachtig. Maar in z’n algemeenheid betekent dit een vervuiling van de zoekmachines en dat zet de betrouwbaarheid en geloofwaardigheid onder druk’, zo zegt Van Ess. Overigens is de tactiek die nu door Yahoo wordt gevolgd niet nieuw. Google heeft iets dergelijks vorig jaar al ingezet met Universal Search, maar hier wordt die aanvulling bepaald door algoritmes, niet door de gebruikers zelf. Google heeft dat laatste geboden als een experiment: een opt-in, Subscribed Links. ‘Het systeem van Google is vergelijkbaar maar minder pregnant dan Yahoo open Search. Het komt niet zomaar in de organische resultaten, je moet Google gepersonaliseerd hebben en de optie zelf aanzetten’, zo stelt Van Ess. In Yahoo staat de functie standaard aan, ook als een gebruiker niet bij Yahoo is ingelogd. Er bestaat wel een opt-out, maar dan zal eerst moeten worden ingelogd. ‘In beide gevallen kun je het aan- en uitzetten, maar het publiek weet onvoldoende welke mechanismes hier nu werken. Dat is altijd al kritiek geweest bij zoekmachines, maar in dit geval wordt dat alleen maar erger’. Foto’s trekken aandacht, dus ook al wordt de relevantie van de zoekresultaten niet beinvloedt het effect zal zijn dat aangevulde resultaten eerder worden bezocht. Dat betekent dat website-eigenaren er niet onderuit komen om gebruik te maken van de functionaliteit, zeker in de Verenigde Staten waar Yahoo een veel groter marktaandeel heeft dan in Europa. Volgens Van Ess is het duidelijk: ‘De sluizen worden opengezet voor commerciële zelfpromotie in de organische resultaten. Dit is een kwalijke ontwikkeling voor de objectiviteit van zoekmachines’. Marketeers zijn niet zo kritisch: ‘De idee is eenvoudig, maar des te krachtiger ! Men neme een restaurant-databank, koppelt hieraan locatiegegevens, kaartjes en foto’s via de Yahoo! Website. Men menge deze door elkaar en voila, het resultaat is een uitgebreid zoekresultaat van een restaurant met prijsklasse, score telefoonnummer, en meer. Dit soort zoekresultaten kan een enorme meerwaarde bieden voor sommige website-eigenaars!’ Het voorbeeld op de Yahoo-site is Yelp, een restauarant-reviewsite. Een andere marketingsite: ‘Yahoo! Open Search is the best piece of news and the most groundbreaking innovation to come out of the beleaguered Internet giant in recent times’. Het nieuwe project van Yahoo wordt door hen aangeduid als ‘Search Monkey’ en wordt via een open source API gerealiseerd. Yahoo stelt dat ‘the goal is to make search results more relevant, and have them incorporate more data from each site, taking search results a step beyond the typical name, rank and serial number approach of generating an url, title and one line description’. Yahoo gebruikt ‘Machine Learned Ranking Technology te make sure the data users submit to them is presented to the search engine users at the correct time, making the content more relevant’.

Share This:

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.