Eind van DRM in de muzieksector ?

5 januari 2007

Ook Sony gaat een deel van zijn muziek aanbieden zonder Digital Rights Management -technologie (DRM). Sony is daarmee het laatste muziekbedrijf dat afscheid neemt van DRM. Sony zelf heeft het bericht nog niet definitief bevestigid, maar het is niet onlogisch gezien de acties van de andere maatschappijen. Het afscheid van DRM betekent tevens het einde van een al van de start af tot mislukken gedoemd zakelijk model voor de verkoop van online-muziek. Eerder maakten EMI en Universal al een einde aan de omstreden kopieerbeveiligingen, en ook Warner Music deelde vorige maand mee dat het muziek via Amazon in MP3-formaat gaat verspreiden. Het afzien van de platenmaatschappijen van DRM heeft diverse redenen. Het is de grote muziekbedrijven uiteindelijk duidelijk geworden dat kopieerbeveiligingen een rem zetten op de groei van de online muziekmarkt. De consument vindt dat het teveel beperkt wordt in mogelijkheden als muziek met DRM is uitgerust. Daarbij: in de praktijk blijkt DRM-vrije muziek tot vier keer beter te verkopen en blijken consumenten eerder over te gaan tot de aanschaf van complete albums. En eveneens belangrijk: het wel of niet gebruiken van de techniek heeft geen enkele invloed op de omvang van de piraterij.


En ten slotte: de enige partij die een geslaagde DRM-techniek heeft ingevoerd is Apple: de iTunes-winkel inclusief Fairplay-beveiliging beperkt de muziekbedrijven echter zelf in de mogelijkheden gezien de machtspositie die Apple heeft verworven. En Apple is niet genegen een andere prijsstelling te accepteren dan die het zelf stelt. Door de muziek in DRM-vrij MP3-formaat te verspreiden willen de platenmaatschappijen proberen hun content via andere platformen en tegen door hen zelf bepaalde prijzen te gaan verkopen. Of dat gaat lukken is nog maar eens de vraag gezien de dominante positie die Apple zich heeft verworven. Een analist laat zijn licht er als volgt over schijnen: 'The impetus to lift copyright protection represents a sea change for the recording industry, which for the better part of a decade has used DRM to guard against what it considers illegal distribution and duplication of songs purchased online. In abandoning DRM on à la carte song purchases, the labels could create a raft of new, less restrictive ways of selling music over the Internet, such as through social networks like Facebook and MySpace. Partnerships with retailers such as Amazon could also help the music industry take a swipe at Apple, which has come to dominate the legal download market through a one-size-fits-all pricing scheme record labels find restrictive'. Sony heeft ongeveer zes maanden lang geexperimenteerd met DRM-vrije muziek. Het bedrijf begon ermee DRM-vrije downloads aan te bieden te promotie van artiesten die minder dan 100.000 exemplaren verkopen. Zeker een artiest verkreeg meer bekendheid door deze promotie. 'A lot of these tests have led people to believe that maybe this works', zegt een Sony-manager. Voor de rest wil niemand commentaar geven. Dat zelfs Sony door de knieen gaat wil wat zeggen. Juist dit bedrijf heeft nogal wat DRM-smetjes op het conto staan. Zo was het bedrijf in 2005 onderwerp van een consumentenboycott en werden er diverse rechtszaken tegen haar aangespannen. Zie hier, hier en hier. 'There won't be any DRM of significance by the end of 2008', zegt David Pakman, Chief Executive Officer van de DRM-vrije downloaddienst eMusic, de op een na grootste muziekwinkel. 'The only time you will see it used is for rental services'. Met uitzondering van EMI, proberen de labels een Apple-concurrent in het leven te roepen met Amazon, die bereid is de muziekbedrijven een grotere flexibiliteit in prijzen te bieden. 'That was a big part of it—countering Apple's control in a positive way by creating more able competitors', zegt Mike McGuire van Gartner. Maar: 'Narrowing Apple's lead won't be easy. Just ask Microsoft, which has made meager headway with its Zune music player and online music store. Still, no service has yet been able to offer DRM-free music downloads from all four major labels. Amazon could yet become a contender'. We wachten af….

Share This:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.