En wederom een nieuw betalingsmodel voor muziek…

15 september 2007

Toen drie kamergenoten als student op Brown University besloten om met een website voor muziekdownloads te beginnen, was het eerste wat ze vaststelden wat ze in ieder geval niet wilden. Er zou geen gratie file-sharing zijn; dat leidde veel te snel tot juridische problemen. Ze wilden echter ook niet werken met vaststaande prijzen voor songs, omdat dat niet echt rijk bedeelde studenten zou wegjagen. Ze bedachten dan ook een ongebruikerlijk pad in het midden, met de site AmieStreet.com, een van die bedrijven die profijt willen trekken van de uiterst winstgevende digitale muziekmarkt. AmieStreet's oplossing is een plan waar muziek begint als een gratis download, maar steeds duurder wordt naarmate de populariteit van de muziek groter wordt, tot een maximum bedrag van ongeveer 98 dollarcent per nummer. Door muziek aan te bevelen en recensies van songs te bieden kunnen de leden krediet verwerven waarmee muziek tegen lagere prijzen verkrijgbaar is. De poging probeert het variabele prijsmechanisme, waarom de muziekbedrijven al lang vragen maar wat de grootste muzieksite-eigenaren (waaronder vooral Apple) al evenlang weigeren, in te voeren.


'It's a fascinating and interesting concept', zegt David Card, senior analist bij Jupiter Research in New York. 'The idea that you would have a simple and low-price system makes tremendous sense. But that doesn't mean it will work'. De catalogus van AmieStreet bevat nog geen muziek van de belangrijke platenmaatschappijen, hoewel de eigenaren van de site zeggen in overleg te zijn met deze bedrijven. AmieStreet biedt muziek aan van onafhankelijke artiesten en verkoopt muziek zonder de copyrightbeperkingen van andere sites. AmieStreet staat niet in de lijst van top-muziekwebsites. Het concurreert om een publiek dat vele mogelijkheden heeft op sites met grotere catalogi. De site werd genoemd naar Amy Street, een straat in Providence (Rhode Island), waar de oprichters Joshua Boltuch, Elias Roman en Elliott Breece samen in een huis woonden toen ze aan Brown University studeerden In een jaar tijd de site 'has grown from about 100 songs to hundreds of thousands across a diverse mix of musical genres', zo zegt Boltuch. 'We wanted to include the people who are getting music through peer-to-peer networks and not paying anything. Every other online store excludes them because they put a price on music. Things need to start free so people who are into finding free music – we call them crate diggers – will have that opportunity'. Het project heeft steun gekregen van de gigant Amazon, die een onbekend geldbedrag in de site heeft geinvesteerd. Card zei dat hij 'was watching the Amie Street flexible pricing as an experiment that could expand to other music sites. In an online environment, it's way easier to do that than it is in the physical world, where CDs are priced with stickers'. En hij vervolgt: 'Record labels would also like to see some flexible pricing, but they have been unable to convince industry leader Apple, which stands by its price of 99 cents per track and has even broken off partnerships with companies rather than compromise on pricing'. Boltuch stelt dat zijn site geen enkele bedreiging vormt voor Apple. Maar gezien het feit dat het bedrijf in korte tijd van 5 naar 13 werknemers is gegroeid geeft wel aan dat de site groeiende is. De ondersteuning van Amazon kan ook geen kwaad. Wellicht dat dit prijsmodel de redelijk monopolistische positie van Apple in de wereld van de betaalde muziekdownloads kan bedreigen.

Share This:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.