Nog maar kort geleden bracht e-mail een revolutie teweeg in communicatie, juist in het bedrijfsleven. Maar bij Atos zijn de dagen van e-mail alweer geteld. Binnen 3 jaar een ‘zero e-mail company’. Dat is het doel dat Atos zich heeft gesteld. Want de organisatie dreigt om te komen in de e-mail, zei topman Thierry Breton bij de bekendmaking van het afschaffen van e-mail bij Atos.
‘We are producing data on a massive scale that is fast polluting our working environments and also encroaching into our personal lives. At Atos we are taking action now to reverse this trend, just as organizations took measures to reduce environmental pollution after the industrial revolution’, zei Breton.
Volgens Breton ‘turn out only 20 out of every 200 emails received by my staff every day to be important. The e-mail is no longer the appropriate tool. It is time to think differently’. En ook: ‘The deluge of information will be one of the most important problems a company will have to face’.
Het belangrijkste problem is volgens Breton dat mensen steeds switchen naar ‘a useless email while they were carrying out a far more important task’. En: ‘Allowing e-mails to stack up also means that staff have huge e-mail workloads to pile through when they get home. It is not right that some of our fellow employees spend hours in the evening dealing with their e-mails’.
Dat het ook anders kan, heeft Atos zelf ervaren na initiatieven om handiger te communiceren en informatie op efficiëntere wijze te delen. Daarvoor gebruikt het bedrijf Office Communicator en een aantal zelf opgezette sociale gemeenschappen rond onderwerpen als innovatie, ‘lean management’ en verkoop. Die eerste initiatieven brachten het e-mailverkeer al meteen met 10 tot 20 procent terug.
De komende 3 jaar wil Atos met behulp van dergelijke hulpmiddelen e-mail geheel gaan uitbannen. ‘E-mail is on the way out as the best way to run a company and do business’, zei Breton.
Breton claim self al drie jaar geen email meer verzonden te hebben, en stelt dat als zijn mensen met hem willen communiceren dat de deur van zijn kantoor open staat en dat ze altijd een tekstbericht kunnen sturen. ‘E-mails cannot replace the spoken word’.
Of het afzweren van interne email de productiviteit zal verhogen is de vraag. Of, zoals Ars Technica duidelijk maakt: ‘Communication outside the company will still tend to use e-mail, so staff will still have to run an e-mail client and still be vulnerable to e-mail-based interruptions’.
Daarbij suggereert onderzoek dat instant messaging en telefoon net zo verstorend werken voor de productiviteit als e-mail. Het problem is in principe ooh niet de e-mail: het zijn de interrupties van het werk. 58 % van Atos’ interne mail kan waardeloos zijn, maar e-mail afschieten betekent niet dat medewerkers dan hun minder productive communicatie afzweren.
Uiteraard was de beslissing van Breton om e-mail the verlaten makkelijker dan voor andere medewerkers: Breton heft een secretaresse. Ik vraag me af of die het ook zonder e-mail kan stellen….