Yahoo en Microsoft toch samen tegen Google

29 juli 2009

Microsoft en Yahoo gaan toch samenwerken. De nieuwe zoekmachine van Microsoft, Bing, wordt geïntegreerd in de internetsites van Yahoo. Yahoo krijgt de komende jaren in ruil onder meer het leeuwendeel van de advertentie-inkomsten (bijna 80 %). Met de deal hopen de bedrijven rivaal Google de wind uit de zeilen te nemen. Google is wereldwijd de meest gebruikte zoekmachine. De overeenkomst heeft een looptijd van tien jaar. Vorig jaar deed Microsoft een bod op Yahoo, maar Yahoo vond de geboden 47,5 miljard dollar te weinig. Het internetpact moet beide partijen meer inkomsten opleveren. Yahoo! verwacht een extra winstbijdrage van 500 miljoen dollar (350 miljoen euro). Microsoft maakte geen bedragen bekend. Google wilde ook samenwerken met Yahoo!, maar zag daar vanaf uit vrees voor bemoeienis van de Amerikaanse mededingingsautoriteiten. Google heeft met zijn zoekmachine in de Verenigde Staten twee derde van de markt in handen. In Nederland is het aandeel nog veel groter. Yahoo! is vooral in de VS een belangrijke partij op de internetmarkt.


Yahoo! was in de jaren negentig een pionier met zogenoemde internetportals, websites waarop internetgebruikers veel informatie konden vinden. De afgelopen jaren verloor het steeds meer terrein aan Google, dat zijn bezoekers met ingenieuze zoektechnologie naar allerlei informatie leidde. In Europa heeft Yahoo! nooit echt een vuist kunnen maken.  Mededingingsautoriteiten moeten zich nog buigen over het verbond tussen Microsoft en Yahoo!. Beide bedrijven hopen begin volgend jaar toestemming te krijgen.  Beleggers reageerden niet enthousiast de deal tussen Microsoft en Yahoo!. Het aandeel Yahoo! duikelde 7 procent in de handel op Wall Street. Microsoft won 1,7 procent. Het is zeer de vraag of Google niet in zijn handjes mag wrijven. De nieuwe combinatie maakt er geen geheim van juist tegen Google ten strijde te trekken, maar of een samenwerking wel tot groei gaat leiden moet nog maar blijken. Voor hetzelfde geld switcht een deel van de huidige gebruikers van met name Yahoo nu juist van zoekmachine. De samenwerking moet leiden tot meer bezoekers, wat vervolgens meer advertentie-inkomsten oplevert. De twee samen zouden ongeveer dertig procent van de advertentiemarkt op internet kunnen binnenhalen. Yahoo zou de eerste twee jaar alle inkomsten uit advertenties krijgen. Daarnaast gaat Microsoft cash betalen aan Yahoo. Pas na twee jaar deelt Microsoft in de inkomsten. Bing groeit niet zo snel als Microsoft had gehoopt. Yahoo, dat alleen groot is in de VS, heeft het steeds moeilijker. Concurrent Google is oppermachtig, met een marktaandeel van 65 procent in de VS op de advertentiemarkt van internet. Yahoo is op grote afstand tweede met twintig procent. Microsoft blijft in de VS steken op acht procent. Microsoft is al langer op zoek naar nieuwe inkomsten uit advertenties, als aanvulling op de verdiensten uit software. Tot nog toe lukte dat niet echt. Pogingen zoekmachine Yahoo over te nemen, hebben tot twee keer toe schipbreuk geleden. Yahoo-oprichter Jerry Yang hield vorig jaar een overname door Microsoft tegen, ook al bood het softwarebedrijf 47,5 miljard dollar (ongeveer 35 miljard euro). Morrende aandeelhouders zetten Yang daarop af, en eisten een deal. In de nieuwe samenwerking tussen de twee bedrijven zal Yahoo de advertentiewerving doen en Microsoft de zoekdienst onderhouden. Het gaat door de economische crisis niet goed met zowel Yahoo als Microsoft. Yahoo maakte onlangs een winstval van dertien procent bekend. Microsoft maakte het tweede kwartaal van dit jaar voor het eerst in zijn ruim dertigjarige geschiedenis minder winst dan het kwartaal ervoor.

Share This:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.