Gartner: Google Chrome wil Flex en Silverlight bestrijden

5 september 2008

Ook Gartner doet mee in de meningsvorming over Google Chrome. Met de supersnelle V8 Javascript rendering engine vormt Google Chrome een ernstige bedreiging voor Microsoft Silverlight en Adobe Flex, analyseert Gartner. Google heeft een eigen browser ontworpen omdat het genoeg had van de slechte ondersteuning van JavaScript en de trage evolutie van andere browsers, concludeert Gartner in een analyse. Het gaat Google niet primair om het ondermijnen van Microsoft's Internet Explorer, al is dat een aardig nevenverschijnsel. Volgens Gartner is voor Google is goede ondersteuning van JavaScript van levensbelang. Samen met XML vormt die technologie de basis van de diensten die Google via het Web biedt, zoals Gmail en Google Docs. De programmeer-techniek die JavaScript en XML combineert staat bekend als Asynchronous JavaScript And XML, oftewel Ajax. Ajax is het populairste open platform voor RIA's ('rich internet applications'), samen met Silverlight van Microsoft en Fliex van Adobe. 'Gartner believes Google was motivated to create Google Chrome by dissatisfaction with the comparatively slow evolution of the current generation of browsers (such as Internet Explorer, Firefox, Safari and Opera). Despite a steady flow of new releases and features, these browsers have not kept up with Google's rising goals for Web applications, including offline processing. Another reason: the common browser limitation of using interpreted JavaScript engines, rather than native code compilation. Current Web applications like Gmail have increased their use of client-side JavaScript by a factor of 10 or 100 when compared to the average Web page created 10 years ago'.


Gartner verwacht dat Chrome de interesse voor JavaScript onder ontwikkelaars aanwakkert. Daarnaast, zo stellen de analisten David Mitchell en Ray Valdes, zal er zeker 'Reduced interest in non-Ajax rich Internet application technologies and platforms, such as Adobe Flex and Microsoft Silverlight' zijn. Concurrerende browsers zullen de ondersteuning van JavaScript op korte termijn gaan verbeteren, zo zegt Gartner. Mozilla werkt al aan een technologie die JavaScript 40 maal sneller maakt. 'To achieve these goals' zo zegt het rapport. 'Google implemented several technical advances, including:

  • A high-performance JavaScript language engine that approximates native code speeds.

  • A new style of user interface.

  • Sophisticated system management and process monitoring features that cross into operating system territory.

In the short term, Google Chrome's success will be measured by how well it enables a compelling user experience for JavaScript-intensive Web applications, such as Gmail. Over the long term, Google Chrome's appeal must extend beyond early adopters to mainstream enterprise users — a chasm that Firefox has yet to cross'. De analisten omschrijven een aantal gevolgen die Chrome zal hebben, zoals: 'Reduced usage of Firefox. Over the long term, cross-pollination of code between Google Chrome and Firefox is possible because both are based on open-source code; Benefits to users from increased innovation by rival browser development teams in response to Google Chrome; Heightened developer interest in JavaScript for Web applications; A more solid market presence for the WebKit rendering engine used by Google, Apple and Adobe; A long-term escalation of the strategic conflict between Google and Microsoft if Google Chrome reduces Internet Explorer's market share and some usage of Microsoft Office and Exchange shifts over to Google-branded, cloud-based alternatives'. Die laatste conclusie is natuurlijk vooral ingrijpend, want dat zou het fundament weghalen onder Microsoft's strategie. De Google-browser heeft blijkbaar een goede start gehad. Volgens NetApplications gebruikt inmiddels 1 procent van de internetpopulatie Google Chrome. Op Webwereld bedroeg het marktaandeel van Chrome vlak na de vrijgave van de eerste beta zelfs ruim 6 procent. Op de korte termijn zijn de prestaties en vooral het gebruiksgemak van JavaScript-applicaties essentieel voor het succes van Chrome. Overigens zijn dat zeer twijfelachtige cijfers: de browser zal veel worden gedownload, maar dat wil nog niet zeggen dat die ook veel; gebruikt wordt. Dat zal allemaal nog moeten blijken. Bedrijven dienen echter volgens de analisten nog voorzichtig te zijn. Alleen daar waar Gmail en andere RIA's belangrijk zijn is het verstandig de browser te testen en eventueel te implementeren.

Share This:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.