Jongeren willen graag betalen voor muziek, maar wel op hun voorwaarden

18 juni 2008

Een nieuw onderzoek in het Verenigd Koninkrijk onder mensen van 14 tot 24 jaar geeft aan dat de respondentne best bereid zijn om te betalen voor de muziek die ze downloaden, maar wel volgens hun eigen voorwaarden. Het onderzoek, uitgevoerd in opdracht van British Music Rights (die componisten, tekstschrijvers en uitgevers vertegenwoordigd) en uitgevoerd door de University of Hertfordshire, wordt het 'largest UK academic survey of its kind' genoemd. De resultaten zijn niet uitzonderlijk verrassend, maar een conclusie springt er uit. 80 % van de P2P gebruikers zei dat ze wilden betalen voor een 'legal file-sharing service'. Het is niet zo verwonderlijk dat mensen willen betalen, wel verwonderlijk is het feit dat dit soort diensten bestaan en dat er nauwelijks gebruik van wordt gemaakt. Wat de respondenten blijkbaar willen is een ongelimiteerde download dienst, zonder DRM, waarvan gebruik kan worden gemaakt tegen een maandelijks abonnementsbedrag. En dat is iets wat nog niet bestaat. En de gebruikers maken duidelijk dat ze geen behoefte hebben aan een on-demand streaming service via het Web, zoals Last.fm. Ze willen hun eigen muziek bezitten en kunnen controleren. Nederlandse ervaringen geven aanleiding tot dezelfde conclusies.


British Music Rights presenteerde de resultaten niet met de normale bombastische uitspraken over privacy en het einde van de bestaande muziek. Feargal Sharkey (erg toepasselijke naam voor een vertegenwoordiger van de muziekindustrie!), directeur van de BMR stekde dat 'the music industry should draw great optimism from this groundbreaking survey. First and foremost, it is quite clear that this young and tech-savvy demographic is as crazy about and engaged with music as any previous generation. Contrary to popular belief, they are also prepared to pay for it, too. But only if offered the services they want'. Dat jongeren hun muziek essentieel vinden bleek uit de traditionele vraag om de drie belangrijkste items te noemen die meegingen naar een onbewoond eiland. Persoonlijke muziekcollecties stonden aan de top van de lijst, met mobiele telefoons en boeken op de plaatsen twee en drie. Aardig is dat electriciteit nergens voor kwam, terwijl die wat mij betreft op plek 1 had moeten staan. Maar die optie zal wel niet geboden zijn. Sharkey: 'While people indicated that they would be willing to pay for music service offered on their own terms, the majority of 14 to 24-year-olds have not actually paid for most of the music in their personal collections. The research found that 14 to 17-year-olds had paid for only 39 percent of the songs that they owned (whether these came from legit download services or CDs), while 50 percent of songs were paid for among 18 to 24-year-olds'. De stelling dat jongeren werkelijk bereid zijn om te betalen voor hun muziek komt ook voort uit vragen over hun werkelijke uitgaven. 60 % van de muziekbudgette blijkt te gaan naar het bezoek aan concerten en 40 % naar opnamen van muziek. 'This fits with current music industry thinking that Touring and merchandising is the way to cash in for many bands, but it also means that artists who don't like to tour or are unable to do so might have a harder time making a living until some form of equitable, widely-adopted P2P payment system gets worked out'. Interessante resultaten in ieder geval, die genoeg te denken geven over het huidige aanbod van muziekdownloadservices.

Share This:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.