Ouders, kinderen en games: het matched niet echt

13 december 2007

Jesse Lackman zegt dat zijn zoon zeker twaalf uur per week een middeleeuwse strijd voert in droomachtige landschappen in zijn game-wereld. Maar Lackman zelf ziet dat niet zitten. 'It's just such a waste of time', zegt de 47-jarige Lackman uit Center, North Dakota. 'I tell him, 'Do something that has some lasting value''. Lackman's mening wordt gedeeld door het grootste deel van de ouders. Meer dan 40 % van ouders met kinderen die games spelen op hun gameboy, Wii of computer, doen daar nooit aan mee, en delen die ervaring niet. Terwijl deskundigen debatteren over de vraag of electronische games goed of slecht is voor kinderen en hun families, is voor de meeste ouders de voorkeur duidelijk door nooit (of hoogst zelden) hun kinderen te vergezellen op hun tochten in de virtuele game-werelden. 30 % van de ouders geeft aan dat ze minder dan een uur per week bereid zijn hun kinderen te vergezellen. Dus ongeveer 75 % van de ouders doet eigenlijk nooit mee als kinderen aan het 'gamen' zijn. 'I don't think it's good for them, the violence, the obsession', zo zegt Karen Kimball uit Minnesota, een andere niet-spelende ouder die schat dat haar 17 jarige zoon ongeveer 25 uur per week aan games spendeert 'No longer is it, 'Let's go out and throw a football''. Ouders die wel met hun kinderen meedoen zijn over het algemeen jonger, alleenstaand en parttimers.

Onder deze ouders is de huisman Marvin Paup, uit Arizona, die zegt dat hij ongeveer 30 uur per week met zijn zoon games speelt en nog vele uren alleen. Hun favoriet nu is Halo 3. 'That game has bonded me with him', zo zegt hij van zijn 10 jarige zoon Allen. 'It's like a whole new reality with me and him'. 81 % van de kinderen van 4 tot 17 speelt computer- en videogames, en 38 % van de volwassenen. Volwassenen van 18 tot 29 spelen soms, terwijl 25 % van de ouderen (50 tot 64 jaar) wel eens een game speelt. Er is geen verschil in de gebruikers qua ras of regio. 'It's something to take your mind off business and everything else', zegt Todd Williams, een vertegenwoordiger uit Lexington, Kentucky, die schat ongeveer 10 uur per week te spelen, vooral interactieve avonturengames. 'I guess it's the time, which is seldom, that I spend alone'. De verkopen van games en hardware daarvoor stijgen geleidelijk, zegt David Riley, marketing directeur van de NPD Group, een onderzoeksbureau. Hij schat dat 'video and computer game sales this year will total $19 billion in the U.S., up from $13.5 billion last year'. Ondanks dat en ondanks de publiciteit voor nieuwere games-hardware als de Nintendo Wii, Sony's PlayStation 3 en Microsoft's Xbox 360: het percentage volwassenen dat zegt dat ze electronische spellen spelen blijft grotendeels ongewijzigd sinds de vorige peiling in april 2006. Gewone spellen als kaart- of bordspellen zijn de favoriet van 31 % van de gamers; dat is het dubbele van het aantal dat zegt actiespellen te spelen. Vrouwen spelen meer 'gewone' spellen, mannen zijn meer te vinden bij de actiespelen. Van de gamers speelt 44 % via het internet. 26 % zegt niets te besteden om te kunnen spelen, 46 % besteed $ 200 en 12 % besteed meer dan $ 500. Prijs blijkt de belangrijkste factor te zijn bij het aanschaffen van een gaming hardware, gevolgd door de beschikbaarheid van games voor het betreffende platform.

Share This:

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.