10 september 2007
Het startende bedrijf Everyscape hoopt te kunnen concurreren met Google Earth door een natuurlijker virtuele wereld te gaan bouwen. Het in Waltham, Massachusetts, gevestigde bedrijf is bezig om een virtuele versie van de 'real world' te maken. Hoewel de site in de herfst zal worden gelanceerd in de schaduw van Google Earth, zeggen de oprichters van Everyscape dat de gebruikers hun virtuele wereld totaal anders zullen vinden. 'We're working on a human experience', zegt Chief Executive Officer Jim Schoonmaker. 'Google has built a superhuman experience'. De demo op de site van Everyscape begint in het midden van Union Square in San Francisco onder het Dewey Maonument. Gebruikers kunnen er voor kiezen om de 'auto-drive mode' te gebruiken, die een virtuele tour geeft van de bezienswaardigheden en winkels om het plein, maar ze kunnen ook een tocht naar eigen goeddunken maken. 'Auto-drive' begint voor de gebruiker met het tonen van Union Square rondom, met het meenemen van de gebruiker naar Harry Dentin's Starlight Lounge om vervolgens een nachtopname te tonen van het plein.
De site is ontwikkeld 'to give a full immersive experience. A user should be able to tour Union Square virtually', zo zegt Schoonmaker, 'and then feel comfortable navigating it in real life'. Google Earth begint met een satellietview van de aarde 'resting in space'. Van daaruit kunnen de gebruikers naar beneden vliegen om het uitgekozen terrein te verkennen of omhoog te kijken naar de sterren. Terwijl veel locaties gemaakt zijn via 2 dimensionale satellietbeelden, hebben sommige plaatsen links naar foto's van gebruikers op straatniveau. Beelden met een 3-D afbeelding van bepaalde gebouwen kan ook via de kaart worden benaderd, door gebruik te maken van een speciale programmeertaal, KML. 'In Everyscape, building interiors are constructed the same way as the rest of the environment: by stitching together a series of panoramic photographs taken by our company photographers or contributed by users. Within each photograph, a user can swivel through a full sphere of motion', zo vervolgt Everyscape's Chief Technology Officer en oprichter Mok Oh zegt dat 'the transition works because it simulates people's real-life attitude toward moving from place to place. Getting there is not what you want', zegt hij. 'Being there is what you want'. Derek Hoiem, een onderzoeker aan de University of Illinois in Urbana-Champaign, die de technologie ontwierp achter de 3 D-site Fotowoosh, zegt dat deze virtuele werelden populair zijn omdat zij op de een of andere manier de gebruikers aanspreken. 'When you're able to control the environment, it feels more lifelike', zo zegt hij. 'Everyscape's technology gives a good approximation of motion, but I would like to see greater freedom of movement, rather than just swiveling and transitioning'. Ironisch genoeg was de originele versie van Everyscape's techniek, gebruikt bij het eerste bedrijf dat Oh oprichtte, Mok3, in staat dat te doen wat Hoiem wil. Mok3 bouwde software 'that can use panoramic photographs to generate environments interactive enough for a game engine, and that looks much like a walk-through captured on video', zo zegt Oh. Kijk hier voor een animatie van de Infinite Corridor in het Massachusetts Institute of Technology. Op zoek naar een zakelijk model werd de techniek vereenvoudigd, zodat het makkelijker via het Internet over te dragen was. Oh hoopt nu met zijn techniek de gehele wereld virtueel te kunnen reproduceren. Everyscape probeert geld te gaan verdienen door bedrijven te helpen interieuren te ontwikkelen voor de virtuele gebouwen. Schoonmaker zegt dat hij verwacht dat 'shopkeepers understand the need to virtually display their physical inventory and store layout. That's where all their money went. That's what they need to show you'. In de toekomst hoopt Schoonmaker meer interactieve functies toe te kunnen voegen om bedrijven te helpen virtueel te functioneren. Toekomstige functionaliteiten kunnen gebruikers de mogelijkheid geven zaken te komen met de klik van een muis. Everyscape plant de start van haar 'real-life Second Life' in de herfst met delen van San Francisco, Boston en New York. En het zal niet verwonderen dat latere toevoegingen aan de software of gebruikersgecontroleerde avatars behelzen en mogelijkheden van mobiele apparatuur….