IBM in de aanval op Microsoft

4 augustus 2008

IBM/Lotus slaat terug na Microsoft's mededeling dat het van plan is 5 miljoen Notes-gebruikers over te nemen dit jaar door een deal bekend te maken met een Aziatisch bedrijf dat 300.000 werkplekken oplevert en daarbij te constateren dat de vraag naar Notes enorm toeneemt in juist de 'emerging markets'. Vorige week stelde Microsoft's Chief Operating Officer Kevin Turner 'that my goal is to have the company's messaging and collaboration software displace 5 million Notes seats this year. … Microsoft has replaced 8 million seats of Notes in the past two years'. Een nieuw schot in een oorlog over messaging en collaboration die al bijna 20 jaar tussen de beide giganten wordt gevoerd. In de jaren '90 telden de beide bedrijven e-mailgebruikers van hun software, met meestal volstrekt dubieuze en onjuiste getallen. 'It is very difficult to tell what Microsoft is talking about when they talk about numbers of seats or costs because they shove so much into their environment, but I do know we have been engaging against them and winning', zegt Bob Picciano, de manager van Lotus Software. Het ziet er naar uit dat IBM/Lotus een betere integratie biedt van messaging en collaboration tools met tools van de nieuwe generatie, zoals 'social networking'. 'In June at the Enterprise 2.0 conference, the two squared off on stage around social software (Lotus Connections vs. SharePoint) with IBM/Lotus showing its Connections tools as the clear winner across the board', zo zegt Mike Gotta, een analist van Burton, die de sessie leidde.


Gotta bekritiseerde Microsoft later in zijn blog met de opmerking dat 'it did a poor job of showing and explaining why business and/or technical decision-makers should consider SharePoint as a credible solution to meet the social computing needs of an organization'. Een maand later maakte Turner de opmerkingen die IBM zodanig gepikeerd hebben dat het het offensief gezocht heeft en bekendmaakt dat het een uiterst goede verkoop van Notes/Domino 8 kent in het tweede kwartaal. Het platform biedt een modulaire client architectuur die kan worden aangepast naar wens van de gebruiker als een frontend applicatie voor applicaties die gebaseerd zijn op componenten. IBM maakte bekend dat 'an Asian firm, which would be named at a later date, will license 300,000 seats of Notes, as well as Lotus Symphony, IBM's open source suite of productivity applications'. IBM/Lotus laat weten dat de deal de grootste is die ooit in Azie is gesloten. Daarnaast noemt het bedrijf een grote groep bedrijven die de voorkeur hebben gegeven aan Notes, zoals Colgate Palmolive, Reliance Industries in India, DL Cosco Shipyard in China en de Russische en Nederlandse spoorwegen. Het noemde geen werkplekken. In de Verenigde Staten verwierf IBM een nieuwe grote klant met zeker 150.000 werkplekken. Een IBM-woordvoerder stelde dat 'Lotus Notes, Sametime, Connections, IBM Lotus Quickr and WebSphere Portal were picked over the Microsoft collaboration portfolio that included Exchange and SharePoint'. De strijd begint steeds heviger te worden nu SharePoint veel media-belangstelling krijgt, ondanks een aantal problematische aspecten bij implementatie met betrekking tot het platform. In ieder geval voelt Lotus Notes de concurrentie van SharePoint, maar waarschijnlijk is dat ongekeerd meer te merken. In mei lanceerde IBM Lotus Quickr Content Integrator, die wizards en sjablonen biedt om content in grote hoeveelheden naar Quickr over te brengen vanuit SharePoint-omgevingen. Lotus gokt er op dat deze tool gebruikers op het IBM content management platform houdt, terwijl Microsoft SharePoint gebruikt om gebruikers zover te krijgen te switchen naar de totale messaging- en collaborationsoftware van Microsoft. De strijd zal nog wel even aanhouden, denken wij.

Share This:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *