‘Dit is Uw leven!’. Met dank aan Google….

22 april 2007

En weer een nieuwe search-functionaliteit in de software van Google! Met 'Web History' voegt het bedrijf een nieuwe dienst toe aan haar 'search history'-functionaliteit. De gebruikers ervan kunnen niet alleen in oude zoek-query's en zoekresultaten zoeken, maar ook in al de resulterende en bezochte webpagina's. 'Web History' is net als 'Search History' onderdeel van Google's Toolbar. Het stelt gebruikers in staat om zoekopdrachten los te laten op alle pagina's die ze ooit op het internet bezochten – althans, vanaf het moment dat de dienst werd ingeschakeld. Productmanager 'personalization' Payam Shodjai legt in een blogposting uit wat de dienst inhoudt. 'Imagine always knowing exactly where you saw something online, like that priceless YouTube video of your friend attempting to perform dance moves from a bygone age. Better yet, imagine having this wealth of information work for you to make searching for new information easier and faster'.

'If you remember seeing something online, you'll be able to find it faster and from any computer with Web History. Web History lets you look back in time, revisit the sites you've browsed, and search over the full text of pages you've seen. It's your slice of the web, at your fingertips'. De dienst verschaft aan de gebruikers tevens inzicht in trends in hun webactiviteit, zoals veelbezochte sites, het soort zoekopdrachten binnen een bepaalde periode, maar ook activiteiten als het aanklikken van AdSense-reclames. De service is alleen beschikbaar voor ingelogde gebruikers. Het bedrijf wijst erop dat gebruikersgegevens, zoals in de privacypolicy van het bedrijf staat omschreven, enkel worden geopenbaard als de rechter daarom vraagt. In die 'policy' staat echter ook dat die gegevens ook als 'aggregate non-personal information' worden opgeslagen. Dus in een vorm die met commerciële partners kan worden gedeeld. Er verandert dus in principe niets als het gaat om de informatie die Google verzamelt over de gebruikers van de toolbar. Op ArsTechnica wordt enige bezorgdheid uitgesproken daarover: 'Still, the fact that all this information is being collected in one easy-to-access place does have some people worried—what happens if a Google account is compromised? Some are concerned that Google's recent purchase of DoubleClick may cause the company to be less interested in user privacy and more interested in sharing their surfing habits with advertising partners, too'. Juist de aankoop van DoubleClick heeft vanuit privacy-oogpunt zorgen gegeven; Web History voegt er meer zorgen aan toe. In een klacht ingediend door het Electronic Privacy Information Center staat: 'Upon arriving at the Google home page, a Google user isn't informed of Google's data-collection practices until he or she clicks through four links. Most users will not reach this page'. In de klacht wordt ook opgemerkt dat Google 'doesn't provide a way to opt-out of having search terms tracked'. Volgens de klacht heeft dit gedrag van Google 'injured consumers throughout the United States by invading their privacy; storing information through the retention of users' search terms in ways and for purposes other than consented to or relied upon by such consumers; causing them to believe online activities would remain anonymous; and undermining their ability to avail themselves of the privacy protections promised by online companies'. De gegevens kunnen een goudmijn vormen voor Google, zeker daar waar het gaat om de groeiende advertentiemacht die het bedrijf heeft. Om het bedrijf recht te doen: de functie staat niet aan bij 'default' en zonder toestemming van de gebruikers wordt de webgeschiedenis niet opgeslagen. Google laat echter wel weten haar gebruikers te zullen stimuleren de dienst af te nemen. Orwell realized ? Het panopticum van Bentham in optima forma ?

Share This:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.