Het CM-speelveld vergroot: Oracle in Content en Records Management.

15 juni 2006

Toenemende druk om te voldoen aan regels zoals Sarbanes-Oxley en specifieke wet- en regelgeving legt meer nadruk op content en records management van ongestructureerde informatie, zo verklaart Oracle de lancering van haar Oracle Content Database (DB) en de Oracle Records Database (DB) op 14 juni. Content en Records Management worden onder die druk zeer belangrijke disciplines, waaraan Oracle niet kan ontsnappen. Oracle is altijd gespecialiseerd geweest in het managen van gestructureerde data. Met de introductie van deze twee tools wil Oracle haar klanten de mogelijkheid bieden ook de ongestructureerde content te beheren, zonder daarvoor andere, dure software aan te schaffen. Oracle dreigt daarmee traditionele leveranciers van Content Management en Records Management-applicaties rechtstreeks te treffen in hun lucratieve business.

Bij het definiëren van ongestructureerde content sprak Oracle over documenten gemaakt met Microsoft Office, Adobe (PDF-bestanden), document images en allerlei grafische bestanden. Charles Phillips beschreef de nieuwe tools van zijn bedrijf als 'base content management for the masses' gedurende een sessie in het Oracle hoofdkwartier, waarvan ook een webcast is gemaakt. 'This is first end-to-end solution for capturing, classifying, retaining and retiring content based on policies', zo zei hij. Phillips wees erop, gebaseerd op eigen onderzoek van het bedrijf, dat 80 % van alle data van een bedrijf uit ongestructureerde content bestaat tegenover 20 % dat gestructureerde gegevens zijn. Daarnaast zo stelde hij dat 'Ninety percent of the unstructured data is currently unmanaged'. En Phillips gaat verder: 'While content management has been important to customers, increasing pressure to comply with regulations such as the Sarbanes-Oxley rules governing U.S. public companies has made content management a lot more topical at the executive level'. Met andere woorden: Oracle ruikt een nieuwe markt en wil ook in die markt dominant worden. IDC voorspelt dat de wereldwijde Content Management-markt sterk zal groeien, van 4,9 miljard dollar in 2005, naar 5,8 miljard in 2006 en 10,2 miljard in 2010. Oracle heeft enkele jaren besteed aan de ontwikkeling van Content DB en Records DB en heeft daarvoor verschillende acquisities gepleegd en diverse content management-experts binnengehaald. Oracle (R) database is uiteraard de repository voor beide software-tools. Het bedrijf heeft heel hard gewerkt aan gebruiksgemak. 'If you know how to use (Microsoft's) File Manager, you can use Content DB and Records DB', zo zei Phillips. Alleen daarmee al kan het de concurrentie vliegen afvangen, want over het gebruiksgemak van de grote concurrenten met hun complexe applicaties is al heel wat gedebatteerd. 'The capabilities in the two new Oracle products can be extended to other applications. Content DB and Records DB already integrate with our E-Business Suite of applications and integration with our PeopleSoft and Siebel applications is on the way', zo zei Phillips. 'Our partners will be able to build on top of the capabilities of Content DB and Records DB to provide more specialized functionality'. Oracle heeft de tools zelf al intern geïmplementeerd en schat dat de standaardisatie van de content en de archivering via de records management-tool haar per jaar ongeveer 8 miljoen dollar aan kosten zal besparen. Test-organisatie Allstate Insurance Co. voorspelt dat investeren in Oracle's Content Management software meer dan 70 % voordeliger is dan investeren in alternatieven in de markt. Partners die de introductie van Oracle's applicaties ondersteunen zijn EMC (een beetje verrassend van de eigenaar van Documentum !), HP, NEC, SUN en Symantec (en vele anderen). Phillips: 'Oracle Content Database (Content DB) and Oracle Records Database (Records DB) provide a cost-effective, scalable and enterprise-ready platform to help partners capitalize on the burgeoning market for content and records management solutions'. Tom Jenkins, baas van Open Text, karakteriseerde Oracle's bekendmaking als een 'watershed event' in de Content Management markt. Hij stelde dat marktpartijen als Open Text ' have been waiting for systems companies such as Oracle to provide base-level content management so that they can focus on higher level functionality'. En Open Text gaat zelfs verder: 'Open Text has been using Oracle Database technology for more than a decade to deliver ECM solutions', zo zei Ron Vangell, general manager van Open Text's Oracle Solutions Group. 'Now, we are extending this partnership to include Oracle's world-class Content Database information management infrastructure in our next generation ECM architecture. Working with Oracle allows us to focus on what we do best — building content-enabled solutions to solve innovative, industry-specific problems'. Oracle experts verwachten beide producten binnen zestig dagen beschikbaar te hebben en zullen de prijzen ervan vlak voor de introductie bekend maken.

Share This:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.