Omgekeerde wereld: muziekmaatschappijen in het nauw…

1 oktober 2005

De kansen lijken gekeerd: de grote muziekbedrijven worden
geconfronteerd met een marktpositie van Apple die lijkt op de
machtspositie die ze zelf jarenlang hebben gehad. En net zoals anderen
toen niet echt gelukkig waren met de muziekbedrijven, zo lijkt het erop
dat ze zelf ook niet helemaal gelukkig zijn met een marktspeler die de
prijzen min of meer zelf lijkt te kunnen bepalen. Michael Nash,
directeur ‘Digital strategy’ van Warner Music, heeft gezegd dat de
platenmaatschappij zich wellicht terugtrekt uit de iTunes Music Store
als Apple-baas Steve Jobs niet soepeler omgaat met de prijzen die voor
de nummers worden gevraagd in de online winkel. En, och arm, volgens
Nash heeft de muziekindustrie Apple toegestaan om teveel macht te
krijgen in de markt van muziekdownloads. ‘What if Jobs says 39 cents or
29 cents per download – what then?,’ zo zegt hij. ‘The industry can
say, OK we’ll cut him off – very few people buy music from digital
downloads. And I’m sure that Jobs would find another way to sell
iPods.’ Dit commentaar komt overeen met dat van Warner CEO Edgar
Bronfman
, die Apple opriep variabele prijzen te accepteren en de
inkomsten vanuit iPod verkopen ook aan de muziekindustrie ten goede te
laten komen. De reactie van Jobs daarop was dat de platenmaatschappijen
niet moesten zeuren.



De muziekbedrijven lijken het dubieuze idee te hebben dat de iPod zo
populair is wegens de mogelijkheid om online legaal muziek te
downloaden. De werkelijkheid is echter andersom, zo
stelt Michael Gartenberg van Jupiter Research. iPod verkopen hebben de
verkoop van downloads sterk doen stijgen. ‘The iPod drives people to
iTunes, not the other way around,’ zo stelt Gartenberg in Business
Week
. De muziekbedrijven en de concurrenten van Apple willen allemaal
graag dat de marktdominatie van Apple met de iPod wordt doorbroken. De
marktpositie van Apple is echter dermate groot dat andere producenten
klagen dat zij niet de beschikking kunnen krijgen over de flash
memories die nodig zijn. Apple koopt namelijk de totale voorraad aan
memory-chips op voor de iPod Nano. De positie van Apple lijkt
onaantastbaar. Een Koreaanse nieuwssite berichtte dat Apple de enige
klant is van Samsungs nieuw MLC flash memory, die goedkoper is en
efficinter geproduceerd. En omdat Apple zo’n grote inkoper is krijgt
het prijzen waar de anderen slechts van kunnen dromen. Voor de
concurrentie wordt het bijna onmogelijk om een vergelijkbaar geprijsd
product op de markt te brengen. ‘It’s true that the company that has
the largest market will have the edge,’ zo stelt Hwang Chang-kyu, CEO
van Samsung Semiconductor. ‘Buying 100 units and buying one can’t be
same.’
Ook de hoop van de eens leidende muziekbedrijven dat muziekdownloads
voor mobiele telefoons de hegemonie van Apple kan doorbreken lijkt
ijdel. Oorzaak hiervoor is de introductie van een van de eerste
muziektelefoons – de Motorola RORK – die echter gebruik maakt van de
software van Apple en dus automatisch de iTunes Music Store gebruikt.
Daarnaast komt Apple zelf waarschijnlijk met een mobiele telefoon met
iTunes-ondersteuning. De abonnementsdiensten werken niet, omdat de
muziekluisteraar het idee wil hebben dat het ‘zijn’ muziek is. Dit
ondanks rapporten die stellen dat dergelijke abonnementen op termijn de
markt zullen beheersen. Maar realiteit is vaak anders dan een
marketingrapport. Het lijkt er dus op dat Apple alle kaarten in handen
heeft. De iTunes-aanpak houdt het nog wel even vol, ook al zitten de
muziekmaatschappijen even in het verdomhoekje. Voelen ze ook eens wat
dat is….

Share This:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.