Forrester: VoIP ‘overhyped’

31 augustus

2005

Voice over IP (VoIP) heeft alle mogelijkheden in zich om de
telecommunicatie volledig te veranderen, maar dat duur nog wel even.
Dat is de conclusie van Forrester-onderzoeker Maribel Lopez in het rapport
‘VoIP liberates voice from the phone’. De VoIP-hype heeft echter de
adoptie ervan en de interesse erin ver overschreden en er zal veel
cratief denken voor nodig zijn om de kloof tussen hype en realiteit te
dichten. In het rapport constateert Lopez dat ondanks alle beloften en
een 200 % stijging in gebruik in het afgelopen jaar, VoIP zaar
overgewaardeerd wordt. Zelfs als zij er zich van bewust zijn dat VoIP
bestaat, zo constateert Lopez, dan nog heeft 70 % van de ondervraagden
geen belangstelling om naar VoIP ‘over te gaan’. Blijkbaar hebben de
providers geen dwingende redenen kunnen bedenken waarom dat wel zou
moeten.



‘Offerings focus on price, not compelling applications,” zo schrijft
Lopez. “Today, providers lead with cheap unlimited calling packages
that mirror circuit-switch offerings. Consumers aren’t going to switch
providers just to get free ‘repeat dialing’ and ‘click to call.’ At
this point, the only reason for consumers to switch would be to save
$15 to $25 off their monthly bill.’ Goedkope lange-afstand communicatie
is een sterk verkoopargument voor die consumenten die al zijn
genteresseerd in en er toe neigen om VoIP te omhelzen. VoIP-providers
als Vonage en Packet 8 hebben al 40 % van de VoIP-markt in handen met
hun PSTN-vervangende diensten. Op korte termijn verwacht Lopze dat deze
bedrijven sterk zullen groeien. Maar ze ziet dit niet als de toekomst
voor VoIP, alhoewel het aanbieden van goedkope verbindingen nooit zal
verdwijnen. ‘The cheapest rates in town will gain the attention of
bargain hunters and broadband consumers who were considering
cord-cutting.’ De echte belofte van VoIP echter, zo stelt Lopez, is de
wijze waarop het de stem bevrijdt van de telefoon en het
telefoonnetwerk. VoIP zal steeds belangrijker worden, maar daarvoor is
het vereist dat aanbieders ‘outside the box’ denken en spraakfuncties
integreren in consumentenelectronica, webapplicaties en mobiele
communicatie. “As VoIP deployments accelerate and the market saturates,
the market will shift its main focus from cost savings to creating a
better voice experience that integrates with the Web and other services
like email and IM,” zo wordt geschreven. “However, the real power of
VoIP over the long term is that any device with an Internet connection
can now be voice-enabled.” Lopez verwacht dat VoIP zal toenemen als
breedbandverbindingen toenemen. In de VS zal dat pas zo rond 2010 zijn,
in Nederland (gezien de vergaande penetratie van breedband)
waarschijnlijk al rond 2007.

Share This:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.