Veel tijd kwijt met ‘niet werken’ bij de baas

20 juli 2005


Websense
en Salary.com constateren in twee onafhankelijk van elkaar
uitgevoerde onderzoeken dat er nogal wat tijd verloren gaat aan
priv-handelingen van een werknemer. Salary.com constateert dat op een
werkdag van 8 uur (exclusief lunche en koffiepauze’s) ongeveer 2 uur
verloren gaat aan allerlei activiteiten die niets met het werk voor de
baas te maken hebben. De totale kosten voor het Amerikaanse
bedrijfsleven lopen hierdoor op tot ongeveer 178 miljard dollar,
omgerekend ongeveer 5000 dollar per werknemer. De helft van het aantal
werknemers zegt vooral de internetverbinding voor priv-doeleinden te
gebruiken. Als is deze situatie natuurlijk niet vergelijkbaar met
Nederland, ook hier zal de tijd gebruikt voor activiteiten die niets
met het werk te maken hebben toenemen. ICT-managers schatten dat
ongeveer 5,9 uur per week door iedere werknemer de internetverbinding
gebruikt wordt voor priv-doeleinden. De gegevens uit het onderzoek van
Salary.com geven aan dat daar boven op nog andere tijd ook gebruikt
wordt voor andere doeleinden. De persoonlijke ‘down-tijd’ blijkt
ongeveer twee keer zo groot als binnen de bedrijven zelf is verwacht.



Bij het persoonlijke internetgebruik spelen het vergaren van nieuws,
het ophalen van de priv-mail, het doen van bestellingen, het boeken
van vakanties en reizen en simpelweg browsen de grootste rol (44,7 %).
Opvallend is dat daarnaast het onderhouden van sociale contacten met de
collega’s de meeste ‘werk-tijd’ in beslag neemt (23,4 %). Daarnaast
zijn er nog vele andere activiteiten die in werktijd verricht worden,
zoals het schrijven van sollicitatiebrieven of het plannen van
persoonlijke gebeurtenissen. Werknemers gebruiken uiteraard talloze
excuses voor het verspillen van werktijd. Het meest gebruikte excuus is
dat er niet voldoende werk is (33,2 %), dat men zich onderbetaald voelt
(23,4 %) of dat collega’s voortdurend afleidend bezig zijn (14,7 %).
Uiteraard is ook onderzoch wie de meeste tijd verspilt. Er blijkt geen
verschil te zijn tussen mannen en vrouwen, maar wel tussen leeftijden.
Hoe jonger de werknemers worden, hoe meer tijd verpilt wordt.

Share This:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.