IT implementatie mislukt ook bij NHS

De National Health Service (NHS) stopt met het National Programme for IT, het landelijke, breed opgezette en centraal gedirigeerde IT-vernieuwingsprogramma voor de gezondheidszorg in Engeland. Het Britse departement voor gezondheidszorg, waar de NHS onder valt, kiest voor een decentrale aanpak waarbij het zorginstellingen wil faciliteren bij hun IT. Het programma gold met een begroting van ruim 13 miljard euro (11,4 miljard pond) als het grootste niet-militaire IT-project ter wereld. Daarvan is reeds 7,3 miljard euro (6,4 miljard pond) uitgegeven, waarvan volgens de NHS tweederde aan ‘nuttige’ systemen (!). Ik ben erg geïnteresseerd in die twee miljard pond in ‘niet-nuttige’ systemen. Wat valt daaronder ?

Het National Programme for IT dateert nog uit het tijdperk van Tony Blair en werd in 2002 opgestart. Doel was een vervanging van de verouderde, lokaal ingerichte IT-infrastructuur bij de NHS door een centraal opgezette, geïntegreerde informatievoorziening. Het hart moest worden gevormd door een nationaal elektronisch patiëntendossier, de NHS Care Records Service.

Het project werd een moeizame exercitie met grote vertragingen en forse kostenoverschrijdingen. Een van de partners, Accenture, gooide in 2006 al de handdoek in de ring. Een andere partner, BT, kreeg miljoenen uitbetaald voor een systeem dat voor veel minder al op de markt aanwezig was. Nog een partner, CSC, bouwde met zorgautomatiseerder iSoft (door CSC overgenomen) aan het platform voor een elektronische patiëntendossier. Vooral iSoft kon niet aan de verwachtingen voldoen: deadlines voor de oplevering van het nieuwe softwarepakket Lorenzo werden steeds niet gehaald en het bedrijf kwam ook nog eens zwaar in de schulden, onder andere door een boekhoudschandaal.

De NHS twijfelde dit jaar over het voortijdig stopzetten van het project. Een vernietigend rapport van een Britse overheidsauditdienst voor megaprojecten (Major Projects Authority) gaf de doorslag. Het programma wordt ontmanteld en zorgverleners en ziekenhuizen krijgen nu het advies om lokaal op zoek te gaan naar IT-hulp.

Wel blijft een aantal goedlopende systemen in de lucht, zoals een beveiligde e-mailoplossing, een receptenregistratiesysteem, een breedbandig netwerk, een opslagsysteem voor patiëntengegevens, een afsprakensysteem en een verzendsysteem voor X-ray-foto’s. Een centraal Lorenzo zal er niet komen; dit deelproject is de belangrijkste reden dat het hele programma wordt opgebroken.

De Engelse regering maakte duidelijk dat dit soort top-down projecten niet langer te implementeren zijn. ‘This Government will not allow costly failure of major projects to continue. That’s why we have set up the Major Projects Authority – to work in collaboration with central Government Departments to help us get firmer control of our major projects, and ensure there is a more systematic approach by departments as well as regular, planned scrutiny to keep projects on track. The National Programme for IT embodies the type of unpopular top-down programme that has been imposed on front-line NHS staff in the past. Following the Major Projects Authority review, we now need to move faster to push power to the NHS frontline and get the best value for taxpayers’ money’.

Share This:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.