De risico’s van digitaal

12 augustus 2010

Eén falende processor heeft het hele pinsysteem van de ING bank lamgelegd. Alle geldopnamen die tijdens de storing zijn gedaan worden uiteraard gewoon afgeschreven. ING: ‘Gratis geld bestaat niet’. Terecht. Woensdagavond waren urenlang alle geldautomaten van de ING Bank buiten werking. Eén falende chip blijkt de oorzaak. ‘Er was een technische storing in het systeem. Een processor deed het niet. Dat was een essentiële schakel in het systeem en er ontstond een instabiele situatie. Daarom hebben we zelf de 2600 pinautomaten buiten werking gezet, zodat we herstelwerkzaamheden konden uitvoeren’, vertelt een woordvoerster van ING. Die werkzaamheden duurden uiteindelijk drie uur. Rond half 12 ’s avonds waren alle automaten weer functioneel. De storing leidde tot een stormloop op andere geldautomaten nadat op Twitter het bizarre gerucht rondzoemde dat de automaten ‘gratis geld’ uitspuugden.


De verklaring voor dit gerucht is eenvoudig. ING-klanten die geen saldo hadden konden tijdens de storing tóch geld opnemen, maximaal 250 euro. Dit komt door een afspraak tussen de banken om gastpinnen tijdens een pinstoring van één bank toe te staan om paniek te voorkomen. Ook pinbetalingen konden gewoon doorgang vinden. Maar omdat automaten van andere banken dan geen saldocheck bij de ING kunnen uitvoeren, is het te pinnen bedrag vastgesteld op maximaal 250 euro, legt de zegsvrouw uit. De ING zegt nog niet te weten of er gisteravond buitengewoon veel geld is gepind. ‘Dat zoeken we op dit moment nog uit’. De woordvoerster benadrukt nog maar eens dat de gratis pinners ‘echte geldopnames’ hebben gedaan: ‘Dit zijn natuurlijk officiële transacties. Gratis geld bestaat niet’. Voor ongeoorloofd rood staan brengt ING 15 procent rente op jaarbasis in rekening. Dat is voor 250 euro ongeveer een dubbeltje per dag, rekent de zegsvrouw voor. ‘Mensen kunnen het bedrag vandaag nog terugstorten’. Pas vanochtend kwam de bank met een verklaring op de site en via Twitter. De voorlichter vindt niet dat ING te laat in actie is gekomen om klanten in te lichten over de storing en het gratis-geld-gerucht op Twitter de kop in te drukken. ‘Wij werden pas ’s avonds heel laat door de pers gebeld. We zijn overigens wel de eerste bank in Nederland die een webcare team heeft, maar dat werkt alleen tijdens kantooruren’. Digitaal heeft zo zijn risico’s. Het is immers afhankelijk van werkende hard- en software. Het is dat het nu snel kon worden opgelost….

Share This:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *