Winkeliers doen oproep aan muziekmaatschappijen: DRM wordt onze dood

23 november 2007

Als antwoord op de dalende verkopen van muziek in Engeland heeft de Entertainment Retailers Association (ERA) een dringende oproep gedaan aan de muziekindustrie om een eind te maken aan de toevoeging van Digital Rights Management-technologie aan te verkopen muziek. De organisatie, die al die ondernemers vertegenwoordigd die CD's, DVD's en online muziek verkopen, verwijt het de draconische incompatible kopieerbeschermingen dat de digitale muziekmarkt slechts zo weinig groeit. Klanten raken steeds meer ontevreden over de kopieerbeveiliging die de praktijk van 'fair use' steeds meer onmogelijk maakt en die beperkingen legt op het waar en hoe van het gebruik van de muziek. Om de zaken nog erger te maken: de fragmentatie van de markt heeft geleid tot een aantal DRM-technieken die incompatible zijn en die de gebruikers steeds meer met de vraag laat in hoeverre de door hen gekochte muziek nu ook werkelijk op alle apparatuur waarop ze die muziek willen afspelen, afgespeeld kan worden. Gevolg is dat het delen van muziek via P2P-netwerken wel heel erg aantrekkelijk is voor de klanten.


Veel muziekbedrijven weigeren om hun 'business model' aan te passen aan de wensen van hun klanten, daar waar het gaat om DRM. De meeste van die bedrijven gaan er nog steeds vanuit (ondanks steeds meer tekenen van het tegendeel) dat de praktijk van grootschalige bestandsdeling via verschillende P2P-netwerken de kop kan worden ingedrukt met uiterst vergaande manieren van kopieerbescherming en een vergaande praktijk van aansprakelijkheidsstelling. Veel winkeliers (overigens ook in Nederland) blijken meer op de hoogte te zijn van de verwachtingen die hun klanten hebben en kijken toch wat anders tegen de problematiek aan. De directeur van ERA Kim Bayley stelde deze week in de Financial Times dat de kopieerbeveiligingstechnieken 'are stifling growth and working against the consumer interest'. Een onderzoek citerend uit augustus 2007 dat duidelijke aanwijzingen gaf dat de consument de kopieerbeveiliging zat was en eigenlijk vond dat alleen muziek zonder DRM het waard was om gekocht te worden, stelt Bayley dat DRM 'puts consumers off'. Met alle consequenties van dien. Want de muziekindustrie genereert 40 % van de jaarlijkse omzet gedurende het vierde kwartaal. Winkeliers nu zijn bezorgd omdat de eerste verkopen in het kwartaal aangeven dat de omzet slechts erg langzaam aan het groeien is. De meeste winkeliers twijfelen eraan of ze er in slagen die broodnodige 40 % omzet in dit 'feestdagen-kwartaal' te genereren. De ERA hoopt (tegen beter weten in) dat de muziekindustrie haar mening over DRM evalueert voordat de 'rush' op de winkels voor de feestdagen begint. ERA lijkt te worden ondersteund in haar mening door het feit dat die bedrijven, die zoals EMI hebben afgezien van DRM-technieken op hun muziek, veel grotere omzetten melden dan mogelijk was geweest met 'gesloten' muziek. Dat benadrukt maar weer eens het feit dat de enige werkbare strategie is om klanten te geven wat ze willen. Er zijn immers ook duidelijke onderzoeken die aantonen dat consumenten best wel willen betalen voor muziek, zolang die maar voldoet aan hun wensen en eisen. Of de muziekindustrie het aandurft om DRM achter zich te laten is nog maar eens de vraag…

Share This:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *