De virtuele wereld van Second Life bedreigd

19 november 2006

Een nieuw programma doet de ronde op Linden Lab's digitale wereld 'Second Life'. Een programma dat gebruikers de mogelijkheid geeft om alles te kopiëren wat los en vast zit, zelfs als wordt verondersteld dat ze ervoor betalen. De 'Second Life-content creators' protesteren en demonstreren digitaal tegen de verspreiding van het programma dat volgens hen de in wording zijnde economie van de digitale wereld ernstig kan beschadigen. De kwestie ging ernstig opspelen toen vorige week op een blog van Linden Lab, de initiator en beheerder van 'Second Life', de bewoners van de virtuele wereld gealarmeerd werden voor het bestaan van het programma CopyBot, dat iemand toestaat om ongeacht welk object in 'Second Life' te kopiëren. Dat is inclusief goederen zoals kleren die mensen kopen voor hun 'Second Live' avatars, en zelfs de virtuele PC's die computerleverancier Dell gaat verkopen in de digitale wereld. Gebruikers van 'Second Life' kunnen virtuele goederen kopen met een virtuele muntsoort, Linden dollars. Die Linden-dollars moeten echter met echte dollars worden gekocht, waarbij voor een dollar (nu ongeveer) 271 Lindens kunnen worden gekocht. Dat is genoeg om de basisuitrusting van een avatar, de digitale representatie van een gebruiker, te kopen.

Het probleem is dat nog niet duidelijk is of Linden Lab iets kan doen om het gebruik van het programma tegen te gaan. Linden Lab stelt dat er weinig is wat 'content creators' kunnen doen om te voorkomen dat hun goederen worden gestolen en dat de beste koers is om een Digital Millennium Copyright Act-klacht in te dienen in de werkelijke wereld tegen de dieven. Sommige digitale ondernemers vrezen nu dat hun omzet in gevaar is en veel van hen dreigen hun 'Second Life'-bedrijven te sluiten, voordat ze failliet gaan. 'The problem with the DMCA is that it takes many weeks', zei Jim Mallon, een leverancier in 'Second Life' die al vanaf de bèta in 2003 aan de digitale economie deelneemt. 'By that time, someone's work could be (copied and stolen) and distributed all over the grid. I am so surprised Linden Lab did not see this coming and stop it'. 'Second Life' is een driedimensionale digitale virtuele wereld waarvan de leden bijna alles kunnen maken en doen wat ze bedenken, en waarin iedereen de intellectuele rechten heeft op wat ze maken. Als een gevolg zijn er honderden bedrijven die kleren, voertuigen, meubilair, huizen enz. verkopen voor Linden dollars. Een complexe en stabiele economie is langzaam maar zeker aan het ontstaan. Cory Ondrejka, Chief Technology Officer, probeerde de zaak in de blog te sussen. 'Second Life needs features to provide more information about assets and the results of copying them', zo schrijft hij. 'Unfortunately, these are not yet in place. Until they are, the use of CopyBot or any other external application to make unauthorized duplicates within Second Life will be treated as a violation and may result in your account(s) being banned'. Voor 'Baba Yamamoto', de 'Second Life'-naam van een van de leden van de groep die CopyBot maakte, is de heisa begrijpelijk maar ook teleurstellend. Hij vertelt dat CopyBot een tool was bedoeld voor tests en demonstraties en nooit bedoeld was om illegaal gebruikt te worden. Maar omdat de tool gemaakt was met gebruik van een open-source licentie hebben sommige 'Second Life'-gebruikers de tool vrijelijk in gebruik genomen en verspreid. 'It's not that the code is some kind of exploit', zegt Yamamoto. 'It deals with legitimate client data that every client receives, but it takes that data and converts it to a packet and sends it back to the servers, duplicating the appearance of objects and avatars. It acts like an import/export tool'. LibSecondLife, de groep die CopyBot maakte, stelt als missie te zijn 'an open-source effort to create a stable platform for third-party Second Life development'. Hoe altruïstisch de bedoelingen van de groep ook zijn, ze schijnt de controle over de tool verloren te hebben. En veel bewoners van 'Second Life' zijn hier niet echt gelukkig mee. 'The essence of the creativity in this world is largely because of creators and their work being protected', zo stelt Mallon. 'This tool defeats all protection. So if you labor to build a business like we all have, your work can be stolen'. Een andere bewoner, Isabella Lazarno, is het hier mee eens. 'Everything that everyone has worked for in here is now affected', zo zegt ze. Sommige bewoners denken dat de aandacht wat overdreven is. Eric Rice, een blogger die in 'Second Life' als 'Spin Martin' bekend staat, zegt dat hij content op 'Second Life' allang gezien heeft als digitale artefacten die konden worden gekopieerd. 'Their (businesses are) in the digital space, which may or may not have been obvious in the sense (that) data (has always been) copyable from day one', zo schrijft hij. 'We just live with that truth'. Maar hij begrijpt wel waarom anderen bang zijn voor hun business. 'I'm fascinated about the RIAA-ish angle–content people protecting their stuff passionately', zo zegt hij. Ondertussen probeert Linden Lab de zaak in context te plaatsen. Ondrejka schrijft dat 'anyone who feels their content is being stolen using CopyBot should inform Linden Lab in addition to filing a DMCA claim'. Maar hij stelt ook zal Linden Lab niet onmiddellijk in staat is paal en perk te stellen aan het gebruik van CopyBot of andere van dat soort tools. 'Like the World Wide Web, it will never be possible to prevent data that is drawn on your screen from being copied', zhcrijft hij. 'While Linden Lab could get into an arms race with residents in an attempt to stop this copying, those attempts would surely fail and could harm legitimate projects within Second Life'.

Share This:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *