Google blijft op overnamepad

17 december 2005


Christian Jebsen
, financieel directeur bij de Noorse browser-leverancier Opera Software ASA, heeft laten weten dat het bedrijf niet benaderd is door Google. Hij kent de geruchten over een overname, maar kan daar niets aan toevoegen. Opera, vooral gespecialiseerd in browser-oplossingen voor mobiele telefoons, is met geen enkel bedrijf in gesprek over een eventuele overname en heeft ook geen bod op het bedrijf ontvangen. ‘These are just rumors. We have not been approached’, zei ook Tor Odland, directeur communicatie bij het bedrijf. Eerder meldde oud-Yahoo Europe directeur Pierre Chapaz op een blog dat de zoekmachineproducent Opera zou overnemen en op die manier meteen een antwoord zou hebben op Internet Explorer 7 dat binnenkort uitkomt.



Opera vaart wel bij de geruchten: de aandelen van het bedrijf zijn met maar liefst 5,25 procent doen stijgen tot een totale waarde van 301 miljoen dollar. Al langere tijd doen geruchten de ronde dat Google met een eigen browser zou komen; sinds Firefox-ontwikkelaars Ben Goodger en Darin Fisher in januari van dit jaar aan Googles loonlijst werden toegevoegd, zijn die geluiden alsmaar sterker geworden. De samenwerking die het bedrijf sloot met Sun in oktober worden door verschillende analisten gezien als een poging om voet te krijgen als een leverancier van ‘hosted’ software. ‘Having a browser would make it easier to do the software-on-demand type of proposition they are getting into with Sun and OpenOffice.org’, zo zei Mike Davis, analist bij The Butler Group. ‘From a pure design point of view, you want to have control over not just the back-end systems but the whole delivery process to the end user’. Google zou een eigen browser ook kunnen optimaliseren voor snellere webdiensten, zo stelde hij. ‘It would be able to produce something very fast and slick and accessible’. Google kan uiteraard een browser zelf ontwikkelen. ‘Buying an established one that already has a presence and a level of respect would be a sensible thing to do if it wants to continue its expansion outside search’, zo verklaarde Davis echter. Een andere analist ziet de discussie met name als een manier om ‘to keep the perceived Google-Microsoft rivalry ratcheted up another notch. Whilst it may be difficult for Google to make any direct income from acquiring a browser, there might be the advantage that the company could package a browser pre-configured with Google goodies that it could then attempt to get PC suppliers to preload as part of the machines’ base install’, zei Tony Lock, analist van Bloor Research. ‘This would give customers an alternative to Internet Explorer, but one with Google ‘preferences’ rather than Microsoft’s’. In dit licht kan ook het gesprek gezien worden dat Google op dit moment voert met America Online (AOL) om een aandeel van vijf procent te nemen in het bedrijf tegen een bedrag van ongeveer 1 miljard dollar. Google zou in AOL genteresseerd zijn om zijn concurrentiepositie ten opzichte van Yahoo en Microsoft te verstevigen; AOL heeft een reputatie op het gebied van zijn e-maildienst en AOL-messenger waardoor Google zijn achterstand op dit gebied ten opzichte van zijn rivalen kan verkleinen. Ook zal de zoekmachineproducent er door de overeenkomst zeker van zijn dat het de AOL-gemeenschap zal bereiken, waardoor de verkoop van online advertenties gegarandeerd lijkt. Google kan er bovendien vanuit gaan dat AOL zijn zoekmachine zal blijven gebruiken.

Share This:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.