Microsoft’s Bing pleegt plagiaat

1 februari 2011

Bing kopieert automatisch de zoekresultaten van Google en presenteert die als zijn eigen. Google heeft met een slimme ‘undercoveractie’ zijn rivaal Bing betrapt op zoekplagiaat. Bing blijkt te leunen op een inventief, maar tegelijk weinig origineel algoritme: het volautomatisch kopiëren van Google’s zoekresultaten. Bing blijkt via tools als Suggested Sites en de Bing Bar zoektermen én resultaten van Google te oogsten. De volgorde van resultaten wordt vervolgens één op één gekopieerd en in Bing gepresenteerd. Vanaf november blijkt dat Bing ineens veel vaker precies dezelfde zoekresultaten weergeeft als Google. Google vertrouwde de zaak niet en zette verschillende vallen. En daar tuinde de kloonbot van Bing met open ogen in. Google creëerde speciale en totaal niet relevante zoekresultaten op bizarre en unieke zoektermen als ‘hiybbprqag’, puur als valkuil. Binnen korte tijd had Google beet: Bing toonde ook het onzinnige zoekresultaten bij dezelfde zoektermen. En, zoals Search Engine Land stelt, ‘as a result of the apparent monitoring, Bing’s relevancy is potentially improving (or getting worse) on the back of Google’s own work. Google likens it to the digital equivalent of Bing leaning over during an exam and copying off of Google’s test’.

Bing ontkent niet dat het Google plagieert, maar Stefan Weitz, directeur van Microsoft’s Bing search engine, stelde: ‘As you might imagine, we use multiple signals and approaches when we think about ranking, but like the rest of the players in this industry, we’re not going to go deep and detailed in how we do it. Clearly, the overarching goal is to do a better job determining the intent of the search, so we can guess at the best and most relevant answer to a given query. Opt-in programs like the [Bing] toolbar help us with clickstream data, one of many input signals we and other search engines use to help rank sites. This ‘Google experiment’ seems like a hack to confuse and manipulate some of these signals’. Met andere woorden: Google had geen valkuil moeten plaatsen, want dat brengt aan het licht dat een van deze ‘signalen’ een pure kopieeractie is. Bij veel alledaagse zoekacties geeft Bing overigens wel ‘eigen’ resultaten. Het is niet duidelijk of de na-aperij van Bing juridisch door de beugel kan. Google kwalificeert het in elk geval als vals spelen. ‘It’s cheating to me because we work incredibly hard and have done so for years but they just get there based on our hard work’, zei Amit Singhal van Google. ‘I don’t know how else to call it but plain and simple cheating. Another analogy is that it’s like running a marathon and carrying someone else on your back, who jumps off just before the finish line’. Google Nederland stelt in een verklaring (in de woorden van Singhal): ‘We zien ernaar uit om de concurrentie aan te gaan met daadwerkelijk vernieuwende algoritmes. Die kunnen komen van Bing, maar ook van andere zoekmachines. Het is daarbij wel van belang dat dit innovatieve algoritmes zijn, en niet gerecycleerde zoekresultaten, gekopieerd van een concurrent’. Tegelijk is de kwestie een groot compliment aan de superioriteit van Google en bijzonder gênant voor Microsoft. Bing zet zich immers vanaf het begin af tegen de grote rivaal Google. Bing zou heel anders zijn. Maar dat blijkt dus tegen te vallen. Of, zoals Searcg Engine Land concludeert, ‘When Bing launched in 2009, the joke was that Bing stood for either ‘Because It’s Not Google’ or ‘But It’s Not Google’. Mining Google’s searches makes me wonder if the joke should change to ‘Bing Is Now Google’.

Share This:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *