Blijf weg van de nieuwe e-readers

13 januari 2010

De kans is heel groot dat veel nieuwe e-readers er over een jaar niet meer zijn. De markt voor e-readers raakt overvol, waardoor consolidatie onvermijdelijk is. 'Half the e-readers that have been announced [at CES] won't be around a year from now', voorspelt Forrester-analist James McQuivey. Op de CES presenteerden zeker twintig elektronicamerken hun nieuwe e-readers, van Samsung met zijn E6 tot het Nederlandse BeBook met zijn nieuwe versie met WiFi en touchscreen. 'Even the established vendors could lose buyers this year. Apple is expected to put out a tablet computing device that many analysts expect to include the ability to read digital books. We are in a market where consumers no longer believe in one device serving one industry or one function', zegt Forrester's McQuivey. 'Single-purpose products such as the Kindle might be ignored by customers who prefer a multipurpose device from Apple'. Tegelijkertijd verwacht Forrester Research in 2010 een verdubbeling van de verkopen van e-readers naar 6 miljoen exemplaren.


Fabrikanten gaan op zoek naar nichemarkten, omdat ze vrezen dat de massa zal kiezen voor e-readers van grote merken of voor tablets, zoals het model waar Apple volgens geruchten binnenkort mee komt. Plastic Logics grote en dure QUE is bijvoorbeeld vooral gericht op zakenmensen door zijn mogelijkheden om Office-documenten te bewerken. Andere nieuwe e-readers zoals de eDGe van enTourage of de Alex van Spring Design, combineren kleuren LCD-touchscreens met een eInk-scherm. Nieuwkomers als Samsung hebben volgens McQuivey hetzelfde probleem als Sony op e-readergebied: een gebrekkige winkelervaring bij de aanschaf van ebooks. 'Sony's principle challenge in this business is that they're not good at content," zegt McQuivey. 'Many customers say Amazon's Kindle bookstore makes it easier than Sony to buy books online. Samsung is not any better at content'. Juist het grote e-bookaanbod zorgde voor het Kindle-succes in de VS, stelt hij. Alle leesapparaten werken nu met zwart-wit-versies van eInk-schermen. Nieuwe displaytechnieken, afkomstig van bedrijven als Pixel Qi of het Nederlandse Liquavista, maken echter bewegende beelden en kleuren mogelijk in combinatie met een prima leesbaarheid. Ook eInk werkt overigens aan een nieuw kleurenscherm, dat eind 2010 gereed moet zijn. Door de nieuwe schermtechnieken raakt de huidige generatie vrij trage zwart-wit e-readers snel verouderd. Intussen doemt ook de platte internettablet op als een nieuw product waarop mensen nog gemakkelijker e-books kunnen kopen en downloaden. De vraag is of mensen een apart apparaat willen aanschaffen enkel voor het digitaal lezen van boeken en bladen. Wellicht nemen ze de minder prettige leesbaarheid van LCD's voor lief. Citigroup-analist Mark Mahaney spreekt de verwachting uit dat Amazon de concurrentiestrijd zal opvoeren middels prijsverlagingen. Hij voorspelt dat de prijs van de Kindle, die nu 260 dollar kost, eind dit jaar is gezakt naar 100 dollar.

Share This:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *