E-Diensten in gemeenteland

8 mei 2005

Er is nog meer dan anderhalf jaar te gaan (1 januari 2007) voordat
gemeentes 65 procent van hun dienstverlening elektronisch moeten
aanbieden. Nu al denkt meer dan een kwart dat het ze niet gaat lukken.


Dat valt onder meer te concluderen uit een enqute die CapGemini heeft
gehouden op de recent gehouden beurs Overheid & ICT. Van de meer
dan 200 ambtenaren antwoordde 30 procent op de vraag of zij dachten dat
de door de rijksoverheid gestelde deadline gehaald zou worden met “Nee,
zeker niet”. Nog donkerder zien zij het in als het gaat om de vraag of
hun organisatie in 2007 zal beschikken over een systeem dat volledige
interactie met de burger mogelijk maakt. Maar liefst 40 procent gaf aan
te werken in een organisatie die dat zeker niet gaat halen. Verder
twijfelt nog ongeveer eenderde van de gevraagden sterk over die
haalbaarheid, want het antwoord “Ja, maar het wordt een uitdaging”
wordt voor beide kernvragen door respectievelijk 35 en 31 procent
gegeven. Dat boezemt weinig vertrouwen in.

Wie zijn oor te luister legt bij Getronics-PinkRoccade en Centric hoort
daar net zulke sombere geluiden. Gemeentes zijn verkokerd en iedere
afdeling heeft vaak zijn eigen NAW-bestanden (naam-adres-woonplaats);
afdelingen zijn vaak niet bereid deze op te geven en dat is essentieel
voor de invoering van de nieuwe gemeentelijke basisadministratie (GBA)
die als fundament moet dienen voor de efficinte samenwerking binnen de
gemeentes en bij overheden onderling.

Share This:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *