Open ‘Opus’ webstandaard ?

De open audiocodec Opus is door de Internet Engineering Task Force (IETF) tot officiële webstandaard verheven. Opus wordt geïmplementeerd in RTCWeb, een verlengstuk van chatprotocol WebRTC waar standaardenorganisatie W3C mee komt.

De toepassing van de open standaard Opus in het webprotocol WebRTC wordt zwaarbevochten. De IEFT-tegenhanger World Wide Web Consortium (W3C) buigt zich over dit protocol. Google wil dat Opus de verplichte audiocodec wordt, maar Microsoft is daar (uiteraard) op tegen. Beide partijen zijn in de W3C WebRTC-werkgroep. 

De IETF draagt bij aan de discussie door de open audio-codec een officiële internetstandaard te maken én standaard te implementeren in de eigen standaard RTCWeb. De druk op de W3C om Opus te implementeren bij collega WebRTC wordt hiermee opgevoerd.

Opus is een flexibele codec die goed kan werken met een protocol als WebRTC. De codec maakt het applicaties mogelijk om snel te kunnen schakelen tussen variabelen als bitrate en frames. Opus is bedoeld om in te zetten in allerlei internettoepassingen als VoiP, muziekstreaming en audiochats. De codec is ontworpen door o.a. Xiph.org, Mozilla, Broadcom en Skype voordat het van Microsoft was.

Jean-Marc Valin van Mozilla en Timothy B. Terriberry van Xiph noemen de certificering een overwinning voor open standaarden. Volgens deze ontwerpers was er veel scepsis toen Opus drie jaar geleden als standaard werd voorgesteld. ‘The results have shown that we can create a better codec through collaboration, rather than competition between patented technologies. Open standards benefit both open source organizations and proprietary companies, and we have been successful working together to create one’.

Ze noemen licentiebeperkingen voor dit soort toepassingen knullig. ‘Would you base a business on technology a competitor controls?’ Ze stellen dat Opus breder ingezet kan worden dan bestaande codecs. ‘Most importantly, Opus adapts within these operating points, altering its stream parameters in-band and seamlessly from frame to frame. Doing all of this with proprietary standards would require multiple codecs and custom code to glue them together. Opus replaces all these other codecs with better quality, greater efficiency, a small footprint, and does so out-of-the-box’.

Google wil Opus gebruiken in het protocol WebRTC. De W3C heeft al een voorstel gepubliceerd, maar moet nog besluiten of en zo ja welke codec gebruikt gaat worden. Opera en Chrome ondersteunen het open source-framework WebRTC momenteel al.

Microsoft, die ook meewerkt aan het WebRTC-project, is falikant tegen en heeft een eigen variant van WebRTC voorgesteld zonder audiocodecs. Volgens Microsoft komt het gebruik van vastgestelde codecs de interoperabiliteit niet ten goede. De IETF vindt dat een gebrek aan een standaardcodec juist zorgt voor dit soort problemen.

Share This:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.