Tabletmarkt in Europa zit op slot

Als Europeanen een iPad of een andere tablet willen kopen, zijn ze niet te krijgen. In de rest van de wereld schiet de verkoop van tablets steil omhoog; in Europa stokt het. Het aantal tablets is in Europa in de eerste drie maanden van dit jaar gegroeid met ‘slechts’ 180 procent naar 4,7 miljoen stuks. Vergeleken met kleinere markten als die van de Verenigde Staten is dat mager. In Noord-Amerika is bijna de helft van de gehele wereldwijde voorraad aan tablets (20,3 miljoen stuks) in de markt gezet, stelt marktonderzoeker Canalys. Het feit dat Europa een dieper economische crisis doormaakt als andere markten, kan een rol spelen, maar waarschijnlijk is het niet.

In de Verenigde Staten is 36 procent van alle computers die in de winkels liggen, een tablet. In Azië bedraagt de groei vergeleken met vorig jaar 232 procent. Daar zijn meer dan vijf miljoen apparaten afgezet. Over de hele wereld is van elke 100 pc’s die worden verkocht 19 stuks een tablet. In het eerste kwartaal een jaar geleden waren dat er nog 7.

Europa blijft ver achter vergeleken met de rest van de wereld, waar de Verenigde Staten dus duidelijk lijstaanvoerder is, gevolgd door China, India, Zuid-Korea en Thailand. Europa heeft te maken met compleet andere economische omstandigheden. Diverse oorzaken zijn aan te wijzen voor de tegenvallende tabletmarkt.

Ten eerste hebben de Europeanen minder te besteden. Door de bezuinigingen van de overheden in de Europese Unie stagneert de economische groei, zijn er minder banen en staat het besteedbare inkomen onder druk. In Azië en met name China groeien de middeninkomens en draaien de economieën (nog) op volle toeren.

Maar dat is niet de enige reden. In Europa leven meer dan 750 miljoen mensen, twee keer zo veel als in de Verenigde Staten. Maar de leveranciers zetten maar de helft van het aantal geproduceerde tablets in de Europese markt vergeleken met wat ze in de Verenigde Staten in de winkels zetten. Dat komt onder meer, zo zegt Canalys, doordat er veel meer contentleveranciers zijn in de Verenigde Staten en het daar dus lucratiever zakendoen is.

Met name het tv-aanbod op de tablets in de Verenigde Staten is groot met aanbieders als Netflix, Hulu, Xfinity, Apple, Google en Amazon. De VS is dan ook één grote markt, terwijl contentleveranciers in Europa per land moeten onderhandelen over – en betalen voor – digitale rechten. Verder zijn er grote cultuurverschillen en een grote variëteit aan talen.

Apple levert wereldwijd marktaandeel in. Vorig jaar had het bedrijf nog 74 procent van de markt in handen, maar dat is nu gedaald naar 58 procent. Na Apple komt niet Samsung of een andere bekende leverancier, maar Amazon.

De online-winkelreus heeft wereldwijd 10 procent van de tabletmarkt, terwijl het alleen tablets verkoopt in Noord-Amerika. Samsung komt wel als derde op de lijst voor, maar gezien de omvang van het productportfolio vindt Canalys de Koreanen zwak presteren. Apple heeft simpelweg een betere combinatie in hardware en content, waar Samsung in dezelfde prijsklasse daaraan niet kan tippen. Asus, Lenovo, RIM en Acer complementeren het lijstje van belangrijkste tabletleveranciers.

 

Share This:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *