Google Plus groeit, en groeit, en groeit…..

Google+, het social media platform van Google, begint bekend te raken bij het grote publiek. Deze week is het aantal Google+ gebruikers over de 62 miljoen gebruikers gegaan. Volgens Paul Allen is deze groei te verklaren door promotie via TV reclames, lancering van Android 4 en de feestdagen.

‘Each week my team from elance runs hundreds of queries on various surnames which we have been tracking since July. We revised our model based on the actual user announcements made by Google on July 13th and Oct 13th. Here is what the tracking shows so far:

July 13 – 10 million
August 1 – 20.5 million
September 1 – 24.7 million
October 1 – 38 million (Larry Page announced ‘more than 40m users’ on Oct 13th)
November 1 – 43 million
December 1 – 50 million
December 27 – 62 million
January 1 – 65.8 million (forecast)
February 1 – 85.2 million (forecast)”

Als deze groei op de zelfde manier door gaat, zal Google+ aan het eind van 2012 op bijna 300 miljoen gebruikers zitten. Zelf zegt Allen te voorspellen dat er aan het eind van 2012 meer dan 400 miljoen gebruikers zijn. Een beetje erg optimistisch, wellicht. Als het lukt kan het Facebook een beetje beginnen te beconcurreren. En er is weinig wat Google liever wil….

Op 9 september bracht Allen de groei tot rond de 25 miljoen gebruikers al met een ad-lib over die grote concurrent: ‘The timing on Google+ opening up to the public is interesting. Facebook has made a ton of UI changes this week and is holding it’s F8 Developers Conference today – in fact it is just staring now. According to a survey this week by Mashable, 72.2% of Facebook users hate the recent UI changes, including the News Feed redesign. Twitter’s stream was filled with complaints yesterday about Facebook under the hashtag #newfacebook’.

De vraag is natuurlijk of die cijfers wel betrouwbaar zijn voor het gebruik van Google Plus.

Het algehele gevoelen is dat het wel meevalt met die groei. Zo Connor Livingstone. ‘Those who sign up through Android 4 must create or attach their Google+ account whether they intend to use it or not. At last count, there were nearly 700,000 Android devices activated daily. For their part, Google is attributing the holidays, recent television commercials that they’ve been running since Thanksgiving, and celebrity brand appeal for their success. Still, many tech bloggers are wondering, with the apparent mass appeal that Google is claiming, why haven’t we seen more of our own friends and family on the service? We see them all on Facebook every day, but receiving a notification from Google+ is normally something that is closer akin to notifications from Twitter – random people who we don’t really know’.

Mashable meldt het volgende: ‘Allen, however, doesn’t address how many of those 62 million are active users. Experian Hitwise, however, found that those users are on the rise as well, though they represent a fraction of G+’s base. Hitwise found that total visits to G+ hit 9.4 million for the week ending Dec. 17, the most recent full week it tracked. That was a nice jump over the 7.2 million visits G+ experienced in the comparable week in November, but below the 15 million visits to G+ for the week ending Sept. 24, when Google opened the previously invitation-only site to the public’.

De vraag is of het Google wat uitmaakt hoeveel gebruikers er zijn vanuit een social media-standpunt. Ik denk dat we daar duidelijk over kunnen zijn. Dat zijn ze niet. Zoals TechCrunch meldt: ‘Google isn’t a dedicated social company out to make the world more open and connected. At its core, Google is an online advertising company that offers a range of features to draw your time and data. It cares a lot about making great products, but they don’t drive the business directly. In that vein, Google+ doesn’t need to have the best news feed, it just needs users to sign up once and stay signed in’.

Wat Google wil is data van gebruikers, zodat die makkelijker ingezet kunnen worden in de verkoop van advertenties. Zoals Larry Page zelf al zei bij de presentatie van de resultaten van ‘2011 Q3′ ‘by baking identity into all of our products… you’ll have better, more relevant search results and ads’. Het gaat Google erom dat op langere termijn (het bedrijf heeft immers geld genoeg in kas) Google Plus mee gaat doen in de Return on Investment. Hoe meer gebruikers, hoe meer data. hoe meer adverteerders…..

Share This:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *