Google +: Google’s nieuwe poging sociaal te worden

Google+, het sociale netwerk van Google, is een hype. Het is alleen op uitnodiging toegankelijk, dus alleen een groepje uitverkorenen kan het nog proberen. Google+ is in twee weken tijd een buzzend sociaal netwerk in de dop geworden. Het lijkt of Google eindelijk succes gaat krijgen in de lucratieve sociale netwerken.

Het uitgangspunt van Google+ is een nieuwe manier om informatie te delen met de mensen om je heen. Volgens Google deelt Facebook de wereld te eenvoudig in: iemand is je ‘vriend’ of niet. Bij Google+ worden de mensen die je kent ingedeeld in verschillende kringen (‘circles’). Dit kunnen groepen van vrienden, familie, kennissen of collega’s zijn, of mensen die je niet persoonlijk kent maar waar je wel de berichten van wilt lezen. Goed nageaapt van Twitter followers. Zo heeft Mark Zuckerberg op Google+ al 45.000 volgers.

Het idee van deze kringen is uitstekend. Sociale netwerken hebben de neiging oncontroleerbaar te worden. Voor je het weet, heb je honderden ‘vrienden’. Wordt het toch moeilijk om ‘jezelf’ te zijn… Dit kan bij Google+ niet snel gebeuren. Je kunt bij alles wat je deelt kiezen welke kringen dat mogen lezen. Degene die in een kring komt, krijgt een notificatie, maar weet niet in welke kring hij of zij is geplaatst. Het kan dus zijn dat iemand in jouw kring kennissen staat, maar jij in zijn kring vrienden.

Bij Google+ staan de statusupdates centraal. Het gaat om het hier en nu, en het persoonlijke profiel is een ondergeschoven kind. + gaat bovenal om kringen. Naar gelang het moment van de dag, bekijk je tijdlijnen van verschillende kringen. Is het weekend, of na 17.00 uur, dan gaat het om de kringen van vrienden en familie. Op het werk, is het zakelijke netwerk van collega’s of contacten meer relevant. Het is daarom niet alleen een potentiële bedreiging voor Facebook en Twitter, maar ook voor het zakelijke netwerk LinkedIn.

Het netwerk heeft grote potentie om een concurrent van de gevestigde sociale netwerken te worden. Er is behoefte aan controle en privacy, nu op Facebook bazen en buurmeisjes eventuele pikante foto’s kunnen zien, en op Twitter veel schreeuwlelijken en saaie mensen zitten, die je uit beleefdheid toch terugvolgt.

Google heeft een product dat soepel en intuïtief werkt, en er simpel en strak uitziet (hoewel daardoor ook wel saai genoemd). Het heeft een aantal slimme verbeteringen ten opzichte van Facebook. Zo kan een geplaatste update achteraf worden bewerkt, en is het afmelden van een conversatie – dus de notificaties stopzetten, makkelijk. Na het mislukte Buzz en Wave (en goed kijken naar succesvolle voorbeelden) lijkt Google het sociale netwerken in de vingers te krijgen. De populaire blogdienst Blogger en fotodienst Picasa worden naadloos geïntegreerd en door de notificaties bij de andere populaire Google-producten is een nieuwe verslaving snel geboren.

Nu gaat het nog om het creëren van massa, want voor sociaal netwerken heb je mensen nodig. Op dit moment zitten er wereldwijd zo’n 2 miljoen mensen op Google+ en aan de deur staan er al miljoenen te trappelen. Op uitnodigingen voor + ontstond een run. Door alleen uitverkorenen mee te laten doen met de ‘field trial’, voedt Google de hype. De uitverkorenen krijgen een aantal wildcards om personen uit te nodigen. De gelukkigen zijn zo blij met hun status aparte, dat ze er massaal over twitteren, facebooken en bloggen. Langzaam schroeft Google het aantal ‘testers’ op, waarmee ze de internetters een worst voorhouden. De hype gaat zo ver dat de uitnodigingen voor tientallen dollars over de toonbank gaan. Het lijkt alsof Google bij Apple in de leer gegaan is voor wat betreft de online marketing.

Deze manier van selecteren is slim, maar het betekent dat de mensen die er nu op zitten, vooral de social media incrowd is. Zij hebben het vooral over Google+ zelf. Het wachten is nu op vrienden en vriendinnen, waarmee je het in een kring over het geplande stapavondje kunt hebben en achteraf de foto’s kunt uitwisselen. En op familie, zodat je het in besloten kring over het ziekteverloop van een naaste kunt hebben.

Vooralsnog is Facebook de plek waar de intimi hun foto’s en berichten delen en Twitter de plaats waar het nieuws vandaan komt. Al met al, is het dus nog maar eens te bezien in hoeverre Google + daadwerkelijk harten gaat breken….

Share This:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.