Hotmail-debacle desastreus voor vertrouwen in de ‘cloud’

4 januari 2010

Microsoft heeft na 5 dagen zoeken de oorzaak gevonden van verdwenen mails en mailboxen van de maildienst Hotmail. Het herstelt de verloren bestanden. Mogelijk dat e-mails van de afgelopen 1 tot 3 dagen nog steeds zoek zijn, zo erkent het bedrijf in de korte melding over het herstel van de gewiste mails. In het Engelstalige herstelbericht zegt het bedrijf ook de mails te herstellen die de afgelopen dagen zijn verstuurd. De Hotmail-storing is afgelopen weekend opgemerkt door persbureau AP (Associated Press). Een van de eerste meldingen is van 28 december en heeft betrekking op een inbox met mails vanaf 1999. Een andere gebruiker was ook mails vanaf de jaren ’90 kwijt, maar heeft die inmiddels weer terug. Enkele Nederlandse gebruikers zijn ook weer voorzien van hun mails. Verder gaan sommige van de klachten over toegangsproblemen doordat de aanmelding bij Hotmail wordt geweigerd. Enkele gebruikers liepen daar al sinds oudjaarsdag tegenaan. Hotmail is al eerder geplaagd door langdurige storingen in het login-systeem. In de Hotmail-FAQ staat een specifieke vraag, met antwoord, (oplossingsartikel genoemd) over ontbrekende e-mails. In eerste instantie verwijst Microsoft daar naar handelingen door derden, zoals onbevoegden in je Hotmail-account of een spamfilter van een mailclient met Hotmail-login. Als vierde optie noemt Microsoft een serverstoring. Daarbij merkt het bedrijf op dat herstel van berichten ouder dan 24 uur slechts geringe kans maakt.

Microsoft heeft een verklaring gepubliceerd, waarin het bedrijf ingaat op de problemen met Windows Live Hotmail. Dat probleem heeft volgens Chris Jones van het Windows Live team 17.355 accounts geraakt. De oorzaak was ‘mailbox load balancing’ tussen de servers. Microsoft zegt ‘sorry’. Hotmail is met 364 miljoen afnemers nog steeds ’s werelds meest gebruikte e-maildienst. Microsoft kwam direct in actie om daar waar nodig brandjes te blussen. Het bedrijf claimde dat het om een ‘beperkt probleem’ ging en bood zijn excuses aan voor het ontstane ongemak. Gebruikers hebben natuurlijk niets aan zo’n excuus. Voor Microsoft, dat binnenkort cloud-suite Office 365 uitbrengt, komen de problemen op een ongelegen tijdstip. Als Microsoft al moeite heeft met het laten functioneren van een meer dan een decennium oude e-maildienst, vertrouw je dan wel je zakelijke diensten en data aan het bedrijf toe ? Hoewel Google en andere cloud-leveranciers optimaal gebruik zouden kunnen maken van deze vertrouwenscrisis, is het voor hen niet verstandig om de concurrent af te branden. Zo heeft ook Google’s Gmail af en toe te maken met een inboxen waaruit van tijd tot tijd zomaar berichten verdwijnen. Cloud-diensten voor e-mail en online office moeten betrouwbaar zijn. Ze maken onmiskenbaar deel uit van ons leven. We vertrouwen ze meer dan we onze eigen computers vertrouwen en dit gaat nog sterker worden als de cloud ook steeds meer naar de smartphone en tablet pc komt. Cloud-leveranciers zullen er komende tijd alles aan moeten doen om het vertrouwen niet verder te beschadigen.

Share This:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *