Mailscannen voor reclamedoeleinden wordt illegaal

15 december 2010

Het Europees Parlement wil maatregelen nemen tegen het ongevraagd scannen van e-mail en chats om relevante reclames te tonen. Dit is een harde klap voor gratis e-maildiensten. Het Europese Parlement (EP) heeft een pakket maatregelen aangenomen om consumenten te beschermen tegen ongewenste reclame. Zij roepen de Europese Commissie (EC) op deze maatregelen uit te voeren en een eind te maken aan adverteren op basis van de inhoud van e-mails en chatberichten. Volgens Europarlementariër Dennis de Jong van de SP, die nauw betrokken was bij dit besluit, heeft dit gevolgen hebben voor de verdienmodellen achter gratis e-mail en chatdiensten. Diensten als Gmail scannen teksten van gebruikers om op basis daarvan relevante advertenties te tonen naast de e-mailberichten. Dit tijdperk is waarschijnlijk binnenkort voorbij. ‘Ik heb met Google gesproken. Ze hebben het gewoon ongevraagd ingevoerd en het is voor mensen niet erg herkenbaar’, zegt hij. De Europarlementariër heeft voorgesteld dat Google gebruikers vooraf informeert en keuze aanbiedt. Gmail zou betaald advertentievrij kunnen zijn, en gratis advertenties kunnen draaien, op voorwaarde dat consumenten instemmen met het scannen van e-mails. Ook een model waarbij advertenties worden getoond die niet zijn gebaseerd op de inhoud van e-mails is prima.


‘Ik denk ook wel dat dit gaat gebeuren’, zegt De Jong. Hoewel het vaak lang duurt voordat een plan daadwerkelijk regelgeving wordt, verwacht hij dat de markt het zelf gaat oplossen. ‘Ze gaan zelf die maatregelen alvast invoeren denk ik. Ik vind het ook veel beter als het via zelfregulering gaat, anders moet je het allemaal gaan controleren’. Naast het stoppen van het scannen van e-mails en chatberichten wil het EP ook dat het volgen van internetgebruikers stopt. Voor het monitoren van surfgedrag moet een opt-in komen, die de gebruiker bewust afgeeft. Op dit moment wordt het persoonlijke surfgedrag van gebruikers gevolgd voor advertentiedoeleinden. Omdat dit inbreuk maakt op de persoonlijke levenssfeer komen hier regels voor. De Europese marketingorganisatie IAB maakt zich wel zorgen over de maatregelen tegen contextuele advertenties. In een bericht wijst de organisatie erop dat ze van tevoren niet gevraagd zijn naar hun mening bij de totstandkoming van het rapport. Volgens de organisatie is het voorstel ‘draconisch’ op het gebied van advertenties, die worden gebaseerd op online surfgedrag (Online Behavioural Advertising). De marketeers maken zich zorgen om de eis dat de advertenties een label zouden moeten dragen waaruit duidelijk wordt dat het gaat om een dergelijke reclame. Ook het tonen van een venster waarin uitleg wordt gegeven op de totstandkoming van de reclame gaat IAB te ver. Daarom wil de organisatie in de toekomst graag inspraak bij het opstellen van dergelijke voorstellen. Dat is in dit geval niet gebeurd.

Share This:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *