Oracle levert geen ‘cloud’

22 september 2010

Vuurwerk werd verwacht van de verschijning van Mark Hurd tijdens het Open World congres, maar dat gebeurde niet. Hurd werd door Ellison in de luwte gezet. Er laaide juist tussen CEO’s Larry Ellison (Oracle) en Marc Benioff (Salesforce.com) een fikse strijd op, eigenlijk voornamelijk over wat nu eigenlijk een ‘cloud’ is. Ellison heeft een half jaar geleden Sun Microsystems aangekocht en heeft met zijn bedrijf weinig ervaring met de ‘cloud’, maar wel grote ambities. Ellison heeft als visie dat ‘cloud’ veilig, schaalbaar en controleerbaar moet zijn. En dat is een zeer realistisch en terecht uitgangspunt. Met een gigantische server ter waarde van 1 miljoen dollar wil hij een gooi doen naar heerschappij in ‘cloud’-land. Marc Benioff heeft dertien jaar bij Oracle onder Ellison gewerkt en is sinds twaalf jaar directeur van Salesforce.com. Salesforce is volgens Benioff ‘cloud computing’ pur sang. Koop je ‘cloud’, dan koop je geen hard- en / of software. ‘Cloud’ draait om dienstverlening en niet om de achterliggende technologie, meent Benioff. En ook dit is een realistisch en terecht uitgangspunt, alleen vanuit een andere benadering. Benioff’s benadering van ‘betalen naar gebruik’ heeft hem geen windeieren gelegd; 83.000 klanten maken namelijk gebruik van de diensten van Salesforce.com.

In de eerste ronde haalt Ellison hard uit naar zijn tegenstander. Het SaaS-model van Salesforce.com is geen ‘cloud’, maar een onveilige dienst op het Web. Het is niet schaalbaar en je loopt er qua beveiliging grote risico’s mee, vindt Ellison. ‘Cloud’ draait om virtualisatie; Amazon, aanbieder van kant-en-klare virtuele machines, is daarom een goed voorbeeld als het om ‘cloud computing’ gaat, vindt Ellison. Maar Amazon is niet in het eigen datacenter te draaien. Een door Oracle ontworpen ‘cloud’-machine voor het eigen datacentrum die naar eigen wens is in te richten is volgens Ellison exact waar bedrijven op zitten wachten. Benioff tweet een dag later: ‘Beware of The False Cloud’ . Benioff mocht naar eigen zeggen niet op het hoofdpodium presenteren. De flamboyante CEO laat weten dat ‘We come in peace’, wat bij het aanwezige publiek op het nodige gelach kan rekenen. ‘I want to thank Larry for that great advertising on Sunday night. We are cloud people, a peaceful people’, en ‘You pay extra to be insulted’ deden het eveneens goed bij het publiek. Benioff kan het niet laten de helft van zijn beschikbare tijd aan de ‘cloud’ strategie van Oracle te besteden. ‘We’re not going to show you computers taller than you. We’re not going to show you a cloud in a box because clouds don’t come in a box. They never have. That’s the whole idea’. Rode lijn van Benioff’s betoog is dat de ‘cloud’ niet om hard- of software draait, maar om dienstverlening. Enkele uren later neemt Ellison op het hoofdpodium het woord om nogmaals uit te wijden over de voordelen van de krachtige servers. Het duurt niet lang voordat Ellison opnieuw Salesforce.com aanvalt. En dat bleef hij doen tot het eind van zijn bijna twee uur durende presentatie. Dat was nogal pijnlijk en leidt tot de waarom-vraag. Is Ellison bang voor Salesforce ? Of is het puur een persoonlijke afrekening met ‘luis in de pels’ Benioff. Het levert namelijk niets op, behalve dat het publiek de ‘lachende derde’ is. Heel pijnlijk voor Ellison, die zich aan de zijde van Amazon schaart als het om de definitie van ‘cloud’ gaat, is dat de CTO van Amazon, Werner Vogels, in een tweet duidelijk maakte wat hij er van vond: ‘litmus test: if you have buy more hardware just to get started it is not a cloud’. Tja, dat zei Benioff ook, niet ? De discussie gaat niet zozeer over het begrip (want dat wordt door Benioff correct gebruikt), als wel over de technologisch meest veilige en betrouwbare manier waarop cloud-technologie kan worden gebruikt. Dat laatste is Ellison’s doel. Ellison weet heel goed dat Oracle’s technologie niet de ‘cloud’ is, zoals meestal gedefinieerd. Maar hij weet wel dat het gebruik van ‘cloud’-technologie zoals bij Oracle’s ‘cloud in a box’ commercieel gezien heel interessant kan zijn, omdat het vele weifelaars naar Oracle kan trekken. Marketing technisch is het dan ook een meesterzet en vele grote partijen zullen hier gebruik van gaan maken. Salesforce.com, een exponent van de ‘ware’ benadering van de ‘cloud’, is in dit geval de ‘kop van jut’. Het business-model van Salesforce is een directe bedreiging voor het succes van Oracle’s ‘box’. Die onderliggende dreiging zou wel eens de reden kunnen zijn van Ellison’s overtrokken reactie op Benioff.

Share This:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *