Uitval IT kost 329 miljoen per jaar

13 september 2010

Uitval van IT-systemen zorgt er jaarlijks voor dat Nederlandse bedrijven boven de 50 werknemers 329 miljoen euro aan omzet mislopen. De gederfde inkomsten ontstaan vooral door de tijd die het kost om de uitgevallen systemen en daarbij verloren gegane data weer te herstellen. Overigens scoort Nederland gemiddeld ten opzichte van de landen om ons heen. Frankrijk, Duitsland, Spanje, Noorwegen en Zweden doen het slechter. Dat blijkt uit Europees onderzoek in elf landen in opdracht van CA. Het rapport ‘Avoidable Cost of Downtime 2010′ van CA laat zien dat de financiële verliezen in verband met IT-uitval snel oplopen naarmate het organisaties meer tijd kost om ze op te lossen. Uit het onderzoek onder 1808 organisaties in elf Europese landen (waarvan 201 in Nederland) blijkt dat een Nederlandse organisatie gemiddeld dertien uur IT-uitval per jaar heeft. Dat komt neer op 15.000 uur voor heel Nederland. Organisaties in Nederland schatten dat hun vermogen om inkomsten te genereren met 23 procent afneemt tijdens perioden waarin bedrijfskritische systemen uitvallen.


Uit het rapport blijkt ook dat een organisatie jaarlijks twaalf uur extra vertraging heeft na IT-uitval (wanneer de IT-systemen weer werken) voordat alle gegevens hersteld zijn. Voor heel Nederland komt dat neer op nog eens 14.000 uur waarin het bedrijf niet op volle toeren draait. Tijdens deze herstelperiode na systeemuitval wordt het genereren van inkomsten nog ernstig belemmerd; gemiddeld bedraagt de daling 21 procent. Van de onderzochte landen lijden de bedrijven in Frankrijk met bijna € 500.000 per jaar de hoogste gemiddelde inkomstenderving door systeemuitval. Met iets minder dan € 34.000 is het verlies in Italië het laagst. Een paar conclusies van het rapport:

  • ‘European businesses collectively suffer from almost 1 million hours of IT downtime each year (956,373 hours). That’s an average of 14 hours per company per year.
  • During these periods, when business critical systems are interrupted, companies estimate that their ability to generate revenue is reduced by a third (32%).
  • Post IT downtime, (i.e. when IT systems are up and running), there’s an additional delay of 9 hours per year at each firm during which time data is still being recovered. Across Europe, that’s another 628,565 hours when business operations aren’t fully operational.
  • In this post-outage period when data recovery is taking place, company revenue generation is still severely hampered, down by an average of 25%’.

Chris Ross, Vice President EMEA, Recovery Management and Data Modelling Customer Solutions Unit van CA Technologies, zei: ‘The smooth running of IT is critical for many organisations in today’s fragile economic climate and any degradation in service not only affects employee productivity, but also can be very visible to customers. With companies increasingly dependent on online services to generate revenue or provide an essential channel of customer communication, the financial impact of outages is becoming a critical issue. Fortunately, much of this cost is avoidable – organisations can tackle it through a re-evaluation of their disaster recovery strategy. Doing so could have a direct impact on their financial position and help them manage their emergence from the recession’. Uiteraard is wat hij zegt waar; meestal gebeurt het echter niet. ‘Many organisations endure longer than necessary interruptions to their IT systems, because their data protection policies aren’t robust enough’, zo vervolgt Ross. ‘Organisations often focus their efforts on backing up data securely while neglecting to consider how quickly they can recover their data in the event of a failure. This ‘speed of recovery’ is a good starting point for organisations planning or re-evaluating their disaster recovery needs. With the correct data recovery and back-up solution organisations can redress this balance, and ultimately save money and increase competiveness’.

 

Share This:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *