Anti Google’s Eric Schmidt

3 september 2010

Om de lobby tegen online datavergaring door bedrijven als Google kracht bij te zetten, zet Consumer Watchdog Eric Schmidt in een video neer als kinderlokkende ‘evil’ ijscoman. De Amerikaanse organisatie Consumer Watchdog lobbyt voor een wettelijk verplichte opt-out mogelijkheid voor het vergaren van persoonlijke data online. Om hun campagne op te luisteren heeft de organisatie een nogal kwaadaardige animatie laten maken van Eric Schmidt als valse ijscoman. Hij lokt kindertjes met gratis ijs, maar pakt ondertussen hun privacy af, is de boodschap. Op het dak van de ijscokar draait een grote ijshoorn rond die dubbelt als Street View camera. Consumer Watchdog heeft gekozen voor maximale aandacht en toont het filmpje zelfs op een groot scherm op Times Square in New York. De consumentenclub voert al lange tijd een lobby voor een politiek en juridisch onderzoek naar illegale Wifi-sniffing praktijken van Google Street View auto’s. Zonder veel succes, want anders dan in veel Europese en Aziatische landen, is de VS geen officieel onderzoek gaande. Overigens hebben overheden in Engeland en Nieuw-Zeeland al geconcludeerd dat er geen reden is om Google verder aan te pakken.


De lobby voor een volg-me-niet register is al enkele jaren aan de gang, in navolging van het bel-me-niet register. Maar tot een wettelijk bindend maatregels is het nog niet gekomen. In Europa in Nederland wordt ook gedebatteerd over en gewerkt aan strengere privacyregels voor het web. In juli ging het kabinet akkoord met een sterk afgezwakte ‘cookiewet’. Waar websites eerder ‘ondubbelzinnig’ toestemming moesten vragen voor het plaatsen van cookies, daar zijn de vereisten voor internetbedrijven nu een stuk soepeler verwoord. Het goed informeren van gebruikers is nu voldoende, in plaats van expliciet toestemming vragen. Voor de rest is het aan de browserinstellingen, waar je het plaatsen van cookies kunt uitschakelen, of de gebruiker toestemming geeft. Jamie Court, president van Consumer Watchdog, schrijft op de InsideGoogle blog van de organisatie: ‘Do you want Google or any other online company looking over your shoulder and tracking your every move online just so it can increase its profits? Consumers have a right to privacy. They should control how their information is gathered and what it is used for. This avatar-style animation video was created to draw attention to Google CEO Eric Schmidt’s lack of regard for our online privacy’. De vileine aanval heeft veel aandacht ontvangen en Consumer Watchdog wordt als ‘crazy‘ weggezet. Ryan Singel op Wired is ook uitgesproken: ‘So in short, not only Consumer Watchdog’s video deceptive, its proposed solution is worse than the current problem. Keeping pressure on Google to maintain its wall is a good thing, but to accuse them of things that they refrained from for purely ethical reasons is just low and unfair. But what does the Consumer Watchdog care — they got a lot of press from their misleading video, even though the world is stupider for it. Way to go, ‘Consumer Watchdog’, you are really looking out for us’. En hier blijkt dat Consumer Watchdog niet helemaal zuiver is op de graat. En laten we wel eerlijk zijn: privacy is uiteraard een enorm belangrijk item en er gaat ontzettend veel mee mis. Maar gebruikers dienen ook hun eigen verantwoordelijkheid te nemen. De Googlediensten bieden op zich voldoende mogelijkheden om allerlei traching-activiteiten uit te zetten. Doe dat dan ook, en beperk de cookies door middel van browserinstellingen. Leer ook Chrome goed gebruiken, want het kent een privacy-functie die het bijna ‘onmogelijk’ maakt te veel gevoelige gegevens achter te laten.

Share This:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *