Impact van de iPad niet te onderschatten

4 februari 2010

Het is inmiddels alweer een week geleden dat de iPad onthulde. Er wordt nog steeds over gepraat en geschreven en niet allemaal positief. Apple schroeft de verwachtingen altijd zo hoog op dat het uiteindelijke resultaat tegenvalt. Dat was bij de iPhone en de iPod Touch ook zo. Maar ondertussen zorgden die apparaten wel voor een revolutie. En de iPad zou wel eens hetzelfde kunnen gaan doen, al heeft nog vrijwel niemand door wat die iPad precies is, en welke producten en markten erdoor aangevallen gaan worden. Om met de definitie te beginnen: de iPad is een ‘couch entertainment device’, en biedt zowel kansen als bedreigingen voor muziek, televisie, tijdschriften en spelletjes. Apple’s nieuwste creatie heet niet voor niks geen iTablet. Dat is een beladen naam en de iPad is absoluut geen tablet-PC. Het is ook geen laptop, zonder toetsen. Als het al iets is, is het een iPod Touch met een groter scherm. De iPad mist niks, maar is een apparaat dat is uitgebreid. Het ding moet niet vergeleken worden met een computer, maar met een iPod, een DVD-speler, een eReader en een spelcomputer. De Apple iPad komt terug op salontafels en in tijdschriftenbakken. Iedereen vermaakt zich met ‘t apparaat, onderuitgezakt op de bank. En we geven daarbij zo nu en dan elkaars iPads door om content en ideeën uit te wisselen.


Op straat komt die iPads straks niet voor. Het is geen fout van Apple dat de helft van de modellen alleen met WiFi is uitgerust. 3G en GPS is immers voor onderweg. Dan heb je een iPhone in je zak en geen iPad in je koffer. De iPad is voor thuis, de iPhone voor onderweg. Het is geen computer waarmee je je dagelijkse werkzaamheden uitvoert. Het is dus geen vervanger van de laptop. De content voor een iPad is significant anders dan die voor een iPhone. Met een iPad wordt de verdieping van het snelle nieuws opgezocht. De grootste impact van de iPad is bij tijdschriften te verwachten. Die veranderen hierdoor namelijk van statische stapeltjes papier naar prachtig dynamische apps. Artikelen voor die iPad worden verrijkt met video en interactiviteit en worden netjes up-to-date gehouden. In vergelijking met online websites zullen ze mooier zijn vormgegeven. Daarnaast kan die iPad één van de laatste nagels zijn in de doodskist van TV. Want met z’n allen voor een kastje gaan zitten op een specifiek tijdstip is passé. Op die iPads kijkt ieder gezinslid gewoon de eigen favoriete series, op de momenten die zelf worden uitgekozen. TV-programmeringen met doelgroepen, timeslots en reclameblokken worden ingeruild voor live video en video on demand, via bijvoorbeeld UStream, YouTube en iTunes. Apple’s concurrenten hebben de laatste tijd behoorlijk wat tablet-PC’s op de markt gebracht, in de ijdele hoop om Apple dit keer enigszins vóór te zijn. Maar het enige dat ze daarmee bereiken is het vertroebelen van de blik van de consument. Want die zou door al die heisa rond tablet-PC’s wellicht kunnen gaan denken dat die iPad óók een tablet-PC is. Maar met een beetje geluk boort Apple dat idiote idee snel en efficiënt de grond in, met een steengoede marketingcampagne. En daar is het bedrijf onvoorstelbaar goed in. En natuurlijk heeft de iPad geen USB-poort ! Het is toch geen computer ? Dus alle kritiek op dingen die er niet zijn, gaan uit van een idee dat niet klopt. Gaat de iPad slagen ? Dat is de vraag. Zijn we toe aan 'couch entertainment' ? In ieder geval is het geen vergissing van Apple, dit apparaat. Het is opnieuw een revolutie, ben ik bang. En met een beetje geluk voor Apple creeren ze opnieuw een dominante marktpositie, net als met de iPod en de iPhone. Want laten we wel wezen: ook toen was de kritiek over de kwaliteit van de apparatuur niet van de lucht. Desalniettemin: de apparaten domineren de markt, ondanks het feit dat concurrenten betere apparaten leveren. Maar dan is het toch een kopie….

Share This:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *