Vrouwen en Internet

24 september 2009

Ruim vijftig procent van de vrouwen ziet zichzelf als een ‘internet fanaat’. Vrouwen gebruiken internet voor e-mail en administratie, maar ze surfen ook vaak voor de lol en doen aan webshoppen. Dit blijkt uit een online onderzoek van telefoon- en internet provider Alice en het Vrouwen Elektronica Panel, waaraan 242 vrouwen tussen de 19 en 65 jaar deelnamen. Ruim vijftig procent van de deelnemers gaf aan zichzelf als een ‘internet fanaat’ te zien die geen dag zonder internet kan. Een kleine groep van 6 procent gaf toe zelfs als ‘internet junkie’ door het leven te gaan en geen minuut zonder te kunnen. Bijna alle Nederlandse vrouwen gebruiken internet voor e-mail en 61 procent voor administratie. Vrouwen gaan ook vaak het internet op voor de lol, 54 procent doet aan ‘funsurfen’ en 48 procent aan webshoppen. Vrouwen zijn kritisch in het uitkiezen van een provider. Voor 30 procent is snelheid bepalend voor de keuze. Ook de prijs speelt een grote rol. Het kan een motivatie zijn om over te stappen op een andere provider. Meer dan 65 procent geeft aan liever de laagste prijs garantie te krijgen dan van A tot Z geholpen te worden bij het overstappen.


Hoewel ruim 80 procent van de vrouwen denkt dat haar internetverbinding veilig is maakt 52 procent zich hier toch regelmatig tot vaak zorgen over. Niet vreemd aangezien het internet thuis met name wordt gebruikt voor e-mail en administratie. Vrouwen gebruiken internet hoofdzakelijk voor e-mail (98%) en administratie (61%), maar ook surfen voor de fun (54%) en shoppen (48%). Met name bij administratie, zoals bankzaken, en online shoppen worden privégegevens op internet achtergelaten. Het is dus niet vreemd dat ruim de helft van de vrouwen zich regelmatig tot vaak zorgen maakt over de beveiliging van haar internetverbinding. Hoewel ruim 80 procent zegt dat ze denkt dat haar internetverbinding goed beveiligd is, is zij dus niet 100 procent overtuigd. Ruim de helft van de vrouwen geeft aan dat hulp en advies over beveiliging noodzakelijk is. Gezien het dagelijkse, en met name praktische, gebruik is het niet verbazingwekkend dat snelheid heel belangrijk is bij het kiezen van een internetabonnement. Voor 30 procent is snelheid bepalend voor de keuze, 61 procent van de onderzoeksgroep geeft aan het belangrijk te vinden, maar niet geheel bepalend. Een contract wordt liever niet voor langere tijd aangegaan. Ruim driekwart van de vrouwen gaat voor de vrijheid om maandelijks over te kunnen stappen. Uit meerdere antwoorden blijkt een overduidelijke focus op prijs. Het kan een motivatie zijn om voor een provider te kiezen en bij een andere op te stappen. Op zich slim, want op het moment dat er maandelijkse kosten bespaard moet worden is internet nog maar voor 7 procent een post waar op gekort wordt. Bezuinigen doen ze eerder op boodschappen en uitgaan (52%). Wat zegt dit onderzoek ons nu ? Eigenlijk heel erg weinig, want als een onderzoek uitgevoerd wordt onder de mannelijke internetgebruikers zal een groot deel van de onderzoeksgegevens identiek zijn. Het bevestigt een aantal vermoedens over het Internetgebruik. Voor de rest: leuk, maar niet schokkend…

Share This:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.