Cloud: ‘t zal wel !

27 augustus 2009

Ondanks de marketing, willen IT-managers nog niet massaal aan de cloud. Ze houden het geld liever nog even vast. De meeste IT-verantwoordelijken hebben vraagtekens bij de voordelen die de 'cloud' hun organisatie kan bieden. Ook vanwege de beveiliging zijn de beslissers niet overtuigd. Dat blijkt uit een onderzoek van CIO.com onder 240 IT-professionals met beslissingsbevoegdheid. Het onderzoek is in juni dit jaar gehouden en toont dat de grootste bezwaren met betrekking tot 'cloud' te maken hebben met de beveiliging, data management, total cost of ownership, regelgeving en verplichtingen tegenover de aanbieder. Vergeleken met hetzelfde onderzoek dat gehouden werd in augustus 2008 zijn de bedenkingen zelfs toegenomen. CIO.com meldt: 'Perhaps all the hype surrounding products and services based in the cloud might be obscuring fact from fiction. Perhaps the disastrous economic environment and IT spending cutbacks have played a part. Perhaps all those concerns mentioned in the survey really are justified-much to the chagrin of cloud vendors everywhere'.


'Whatever the cause, now is the time for the marketing machines of cloud-based providers to refine their messaging and explain to IT leaders why cloud-based services will work in their enterprises. According to Gartner's 2009 Hype Cycle for Emerging Technologies, cloud computing is perched at the summit of the 'Peak of Inflated Expectations'. Dat laatste kan nooit goed zijn voor de daadwerkelijke implementatie, want de desillusies liggen dan op de loer. Vorig jaar had nog 45 procent van de respondenten vraagtekens bij de veiligheidsaspecten van de cloud, dit jaar 51 procent. Was in 2008 26 procent bang voor dataverlies, in 2009 ligt dit op 37 procent. Wat ook steeg, is de bezorgdheid rondom de kosten en de return-on-investment (ROI) van cloud: 17 procent in 2009, tegenover 11 procent vorig jaar. Toch blijkt cloud computing een interessant doel als het gaat om de toekomst. Vier van de vijf bedrijven willen cloud computing in de toekomst een kans geven, blijkt uit een ander onderzoek. Uit het onderzoek van F5 Research wordt duidelijk dat de acceptatie van cloud de goede kant op gaat. 66 procent van de beslissers van grote bedrijven zeggen dat ze budget hebben vrijgemaakt voor initiatieven op het gebied van cloud. “Het is geen verassing dat grote bedrijven naar cloud computing gelokt worden”, zegt Jason Needham van F5. 'It's no surprise that large enterprises are attracted to cloud computing because of the promise of an agile, scalable IT infrastructure and reduced costs', zo zegt Jason Needham, directeur bij F5. 'However, this survey shows that despite interest in the cloud, widespread enterprise adoption of cloud computing is contingent upon solving access, security, and performance concerns. As organisations turn to the cloud to increase IT agility, it is important for them to understand the technical components of the cloud and how the cloud will affect the network before developing an implementation strategy'.Vooral de prestaties zijn een zorg. Uit Australisch onderzoek bleek dat de performance van de clouds van Microsoft, Google en Amazon nogal wisselvallig is. Anna Liu, Associate Professor in Services Engineering at the UNSW School of Computer Science, stelde dat 'she was excited by Cloud Computing as it could potentially enable organisations to outsource a certain amount of their risks and costs and tap into new economies of scale. We saw a lot of hype and confusion, and decided to lead a team of researchers and actually get our hands dirty with this stuff. We put these services to a stress test to see if these cloud platforms really perform the way their vendors say they do'. De resultaten waren niet in alle opzichten positief. 'With a simulation of 2000 concurrent users, we watched the cloud services scale up and respond dynamically to that demand', zo zei Liu. 'But we also found that the three platforms delivered wildly variable performance results as Amazon, Google and Microsoft trialled, added and dropped new features. Response times on the service also varied by a factor of twenty depending on the time of day the services were accessed'. Tja, en dat kan problematisch zijn bij zeer intensief gebruik.

Share This:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.