Microsoft ziet Firefox als belangrijke concurrent

2 augustus 2008

Microsoft schetst altijd een beeld van de concurrentie die het ontmoet in het jaarlijkse rapport voor de Securities and Exchange Commission. Als een teken des tijds kondigen zich een aantal nieuwe wolken aan voor het productenscala van het bedrijf, inclusief het voor de eerste keer verschijnen van een webbrowser op de lijst van bedreigingen. 'The Windows operating system faces competition from alternative platforms and new devices that may reduce consumer demand for traditional personal computers', zo stelt het rapport, daarbij wijzend op de mogelijkheid dat software as a service en mobiele apparaten de relevantie van traditionele PC-besturingssystemen aanzienlijk kunnen verlagen. 'Competitors such as Mozilla offer software that competes with the Internet Explorer Web browsing capabilities of Windows products. User and usage volumes on mobile devices are increasing around the world relative to the PC'. Firefox is een succesverhaal in relatie tot Internet Explorer en breidt het marktaandeel al een aantal jaren uit. Maar het feit dat dat de browser nu gezien wordt als een bedreiging voor Windows is meer bewijs dan ooit dat Firefox het 'gemaakt' heeft. Het toont ook aan dat Microsoft zich er ter dege van bewust is dat het hard moet werken om relevantie en dominantie te behouden. Microsoft heeft miljarden besteed om overal ter wereld nieuwe computercentra te bouwen. Het doet grote investeringen in zoektechnologie en advertentiemogelijkheden, heeft consumentendiensten uitgebreid, begint zakelijke diensten uit te rollen en zal waarschijnlijk plannen bekend maken later dit jaar dat het net als Amazon 'on demand computing'-faciliteiten zal gaan bieden.


'The ability to combine the power of desktop and server software with the reach of the Internet represents an opportunity across every one of our businesses', zo schrijft het bedrijf. 'As we continue to build out our services platform, we will bring a broad range of new products and service offerings to market that target the needs of large enterprises, small and medium-sized businesses, and consumers'. Microsoft maakt het erg duidelijk dat ondanks deze concentratie op Internet en services het grootste deel van de groei in inkomsten in de laatste twee jaar afkomstig is (net zoals alle jaren voorheen) van Windows. Voor-geinstalleerde Windowsversies tekenen voor meer dan 80 % van de inkomsten van de consumentendivisie van het bedrijf, en hoe groter de PC-verkopen hoe groter de inkomsten voor Microsoft. Microsoft karakteriseerde de adoptie van Vista als 'widespread'. Dat betekent niet dat de besturingssystemen van Microsoft nog steeds goed worden geaccepteerd. Het bedrijf is met een nieuwe marketingstrategie begonnen voor Vista 18 maanden na lancering ervan, daarbij proberend de mensen ervan te overtuigen dat zij, ondanks de kritiek, het systeem moeten kopen. Het heeft fel uitgehaald naar Forrester Research over de 'schizophrenic reports on Vista's adoption rate'. Microsoft blijft geld uitgeven aan onderzoek en ontwikkeling, 8,2 miljard dollar in het fiscale jaar 2008. Dat is een groei met 14 % in vergelijking met 2007. Daarnaast gaf het bedrijf 8.8 miljard dollar uit aan 21 acquisities, waaronder eQuantative met 5,9 miljard dollar en Fast Search and Transfer met 1.3 miljard dollar. Het rapport kan ook in verband worden gebracht met een uitgelekte mail van Steve Ballmer over Microsoft's strategie, waarin hij duidelijk maakt dat hij veel wil leren van Google en Apple en dat hij deze bedrijven als zeer serieuze concurrenten ziet. Dat is wel eens anders geweest. De hoogmoed is blijkbaar wat getemperd. De pogingen om Yahoo over te nemen ziet Ballmer als een tactische zet. De overname zou de search-activiteiten van Microsoft in sneller tempo hebben kunnen doen uitgroeien. Maar ook zonder die overname moet dat lukken, zegt Ballmer. Microsoft heeft het nieuwe speelveld in kaart gebracht. Het bedrijf is nog steeds dominant in vele sectoren, maar het ligt in toenemende mate onder vuur. De krijgskas die het bedrijf heeft kan veel goedmaken.

Share This:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *