Microsoft heeft minder cash dan Apple, maar verder….

23 oktober 2008

Uit de laatste financiele rapportage van Microsoft blijkt iets verbazends: voor de eerste keer ever sluit het bedrijf een kwartaal af met minder cash geld dan Apple. Microsoft heeft 20.7 miljard dolaar in kas, Apple sloot het kwartaal af met 24,5 miljard dollar. Apple kan alleen met kasgeld Dell overnemen: dat heeft een marktwaarde van ong. 23 miljard dollar. Met de 9 miljard die Dell op de bank heeft staan, houdt Apple dan nog steeds 10 miljard aan contanten over. Microsoft is nog steeds een enorme geldmachine met Windows en Office, maar het geld gaat daar met grote hoeveelheden de deur uit in dividenden, aandeleninkopen en acquisities. Apple is daarin niet zo aggressief en heeft eveneens een aantal belangrijke geldverdienende activiteiten, zoals iTunes, iPods en iPhones. Microsoft heeft niet voldoende cash beschikbaar om Yahoo over te nemen; het zou daarvoor schulden moeten aangaan. Steve Jobs, Chief Executive Officer van Apple, zei gisteren: 'The economic downturn may present extraordinary opportunities to companiess that have cash. Cash is king. We are very comfortable with cash in bank and it is not burning a hole in our pocket'. Maar verder gaat het met Microsoft bijzonder goed. De resultaten waren zelfs wat beter dan analisten verwachten. Desalniettemin laat Microsoft zich zeer voorzichtig uit over de toekomst.


'The financial crisis prompted a slowdown in software sales', zo zei Christopher P. Liddell, Microsoft’s financiele man. 'So the company lowered its revenue and profit forecasts into 2009 to reflect the likelihood of continued economic weakness'. Microsoft heeft in tegenstelling tot de meeste andere grote technologiebedrijven een enorme vinger in de pap in zowel de zakelijke als de consumentenmarkt. Het productenportfolio van het bedrijf varieert van software voor grote rekencentra tot software voor PC's, game-devices en Internet-advertising. De economische crisis zal de technologiesector hard raken. Gartner stelde recent dat 'if the economy is weak, technology spending in 2009 in North America will increase only half a percent, down from 5.3 percent we have estimated previously'.Peter Sondergaard, Vice President voor onderzoek bij Gartner, stelde dat 'Information technology is now so woven into the fabric of business and commerce, that spending will not grow much more or much less than the economy as a whole. In that sense, there is a safety net under the industry'. Maar voor de econimie als geheel zijn de vooruitzichten aanzienlijk teruggeschroefd. 'Microsoft’s overall performance held up well, a bit better than expected', zo zei Charles Di Bona, analist voor Sanford C. Bernstein. 'Microsoft’s revenue in its first quarter, ended Sept. 30, rose 9 percent to nearly $15.1 billion from $13.8 billion a year ago. Net income increased 2 percent to $4.37 billion, or 48 cents a share, from $4.29 billion, or 45 cents a share, in the year-ago quarter'. Microsoft liet een groei van 20 % zien in de verkopen van zakelijke software, waaronder Office, Sharepoint en online vergaderprogramma's vallen. De zakelijke software overtroefde ook Windows in verkopen en operationele winsten. 'The weakness in the Windows business', zo zei Di Bona, 'showed that corporations are not upgrading their PCs to Windows Vista as quickly as in past product cycles for new Microsoft operating systems'. Microsoft's omzet werd ook aanzienlijk geholpen door de grote verkopen van de X-Box. Online business echter is een pijnpunt voor het bedrijf, dat tot nu toe niet nauwelijks verweer kan beiden tegen Google. Voor 2009 laat Microsoft zich zeer voorzichtig uit; het verwacht ongeveer 65 miljard dollar om te zetten, en dat ligt onder de verwachtingen van de analisten. De meeste technologiebedrijven worden voorzichtiger in de verwachtingen. Sommige nemen al fikse stappen om zich op moeilijker tijden voor te bereiden. Xerox bijvoorbeeld snijdt het personeelsbestand met 3000 terug om zo 200 miljoen dollar aan kosten te besparen jaarlijks. Anne M. Mulcahy, Chief Executive van Xerox, stelde dat het bedrijf 'anticipated very, very tough economic times', en voegde er aan toe: 'that’s why we’re being so aggressive on cost reduction'.

Share This:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.